Pääkirjoitukset

Pankkikonttorien väheneminen jatkuu

Pankkien siirtyminen uuteen aikaan on ollut vääjäämätöntä. Konttoriverkosto harvenee edelleen, kun digipalvelut ovat vallanneet alaa. Palvelu on silti edelleen arvossaan.
Kun maksaa voi kortilla ja rahaa saa seinästä, harva eksyy enää pankkikonttoreihin. Pankissa käydään neuvottelemassa lähinnä isoimmista raha-asioita. Kuva: Tapio Tuomela
Kun maksaa voi kortilla ja rahaa saa seinästä, harva eksyy enää pankkikonttoreihin. Pankissa käydään neuvottelemassa lähinnä isoimmista raha-asioita. Kuva: Tapio Tuomela

Suomessa toimivien pankkien liikevoitto oli peräti 1,9 miljardia euroa viime vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Komea lukema ei kuitenkaan kerro koko totuutta. Taustalla on yritysjärjestelyjä. Pankkitoimialalla on viime vuosina ollut tyypillistä finanssikonsernien muodostuminen.

Pankit tekevät nykyisinä nollakorkojen aikoina tulosta lähinnä varainhoidolla ja palvelumaksuilla. Hallinnon kulut painavat pankkeja.

Tuloskuntoa on viilattu karsimalla konttoriverkostoja.

Rutiininomaiset pankkipalvelut ovat siirtyneet pääosin nettiin. Se on vähentänyt konttoritarvetta.

Pankit ovat lisäksi asiointimaksujen nostolla osaltaan ohjanneet kehitystä.

Henkilöasiakkaita palvelevia pankkikonttoreita oli Finanssivalvonnan mukaan viime vuoden lopulla 854, kun niitä vuosikymmenen alussa oli yli 1 500 ja vielä 1980-luvun puolivälissä 3 600.

Samaan aikaan käteisen rahan käyttö on vähentynyt rajusti. Konttoreiden lisäksi käteispalveluja on supistettu: nykyisin osassa henkilöasiakaskonttoreista ei käteispalveluja ole tarjolla lainkaan.

Pankkikonttoreiden määrä laskee ennusteen mukaan 500–600:n vaiheille vuoteen 2025 mennessä.

Konttorikato koskee maaseudun lisäksi jo myös merkittäviä taajamia ja pieniä kaupunkeja.

Pankkikonttorit eivät häviä kokonaan. Niitä tarvitaan esimerkiksi asuntolaina-, sijoitus- ja eläkeneuvontaan.

Hyvä pankkipalvelu ja asiakastuntemus ovat yhä arvossaan. Se on edelleen pankeille myös merkittävä kilpailutekijä, mikä on syytä muistaa myös pankkien johdossa.

Pienet itsenäiset pankit ovat säilyttäneet palveluja omalla paikkakunnalla, mutta keskittäminen etenee. Osuuspankit ovat hakeneet fuusioitumalla leveämpiä hartioita ja kilpailukykyä.

Maaseudun pankkien tulevaisuutta ahdistaa väestökadon lisäksi valvontavelvoitteiden nousu. Pankkien liiketoiminta on tilinsä kotipankissa säilyttäneiden varassa.

Monilla raha-asiointi käy kätevästi kännykällä, mutta pankkien ei pidä unohtaa myöskään ihmisryhmiä, joilta digi ei taitu.