Pääkirjoitukset

Paperirallin sijaan tolkkua katsastukseen

Liikenne- ja viestintäministeriö on norminpurun osana harventamassa uudempien autojen katsastusväliä. Kyseessä on osaltaan Suomen katsastussääntöjen sopeuttaminen EU:n väljempään katsastusdirektiiviin, joten ministeriö voi laskea samalla vaivalla saavuttavansa tuplahyödyn.

Henkilöauton ensimmäinen määräaikaiskatsastus on lakiluonnoksessa nousemassa kolmesta neljään vuoteen auton käyttöönotosta. Nykyisin henkilöauton neljäs vuosi on katsastuksesta vapaa, ja tämän jälkeen katsastus on suoritettava vuosittain.

Jatkossa 4–10 vuotta vanhoille henkilö- ja pakettiautoille katsastus on tarkoitus tehdä kahden vuoden välein ja sitä vanhemmille vuoden välein.

Katsastusajankohdan voisi lisäksi muuttaa mieleisekseen, kun nykyisin se määräytyy käyttöönoton tai rekisterikilven viimeisen numeron mukaan.

Uudistus on paikallaan. Uuden auton ensimmäinen katsastus neljän vuoden päästä ei ole liian kaukana, ja kahden vuoden katsastusväli sen jälkeen ajaa kyllä asiansa.

Suomessa on kieltämättä vanha autokanta ja vaihtelevat sääolot, mutta on muistettava, ettei uudistus muuta vanhojen autojen katsastusta.

Uusien autojen omistajat huolehtivat varsin säntillisesti autojensa huollattamisesta vuosittain. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan kolmivuotiaista henkilöautoista pakit katsastuksessa sai viime vuonna kolme autoa sadasta.

Uudistus helpottaa myös korkeiden katsastusmaksujen kanssa kipuilevia autonomistajia, kun katsastustahti hidastuu.

Katsastusalan muutosvastarinta on luonnollista. Katsastusasemaverkon puolittumisesta on turha pelotella, vaikka yli 450 katsastuspisteessä saattaa käydä katoa. Vastapainona autokorjaamot voivat nykyisin ryhtyä tekemään myös katsastuksia.

Tuomiopäivän saarnaajat povaavat autojen kunnon romahdusta ja kasvavia onnettomuuslukuja. Nykyautot ovat kuitenkin entistä parempia. Vaikka kaikki omistajat eivät välitä autojensa säännöllisestä huollattamisesta, autojen kunto tuskin dramaattisesti laskee katsastusmuutoksen vuoksi. Siitä on kovin pitkä matka kauhukuvitelmiin liikenneturmavyörystä.

Kolarit ja onnettomuudet eivät johdu niinkään autojen kunnosta vaan kuljettajan toiminnasta kuten väärästä tilannenopeudesta.