Pääkirjoitukset

Pikkukaupunkien aika voi tulla piankin

Ihmiset kyllästyvät isojen kaupunkien kalliisiin kustannuksiin ja ahtaisiin asuntoihin.
Urbaani elämä on nyt suosiossa. Kuva Hämeenlinnan Engelinrannan suunnittelukilpailusta.

Nyt vannotaan kaupungistumisen nimiin. Ihmiset muuttavat sopulilauman tavoin Suomessakin isoihin kaupunkeihin.

Kanta-Hämeessä tämä on merkinnyt sitä, että asukasluku on kääntynyt laskuun myös Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla.

Forssan seutu on oma lukunsa. Siellä ihmiset ovat äänestäneet jaloillaan jo pitkään. Isona syynä ovat katoavat teolliset työpaikat, joita ei hyvistä yrityksistä huolimatta ole onnistuttu korvaamaan.

Hämeenlinnan ja Riihimäen seutujen ongelma on toisenlainen. Ne koetaan pikkukaupungeiksi ja tällä hetkellä ne eivät vain vedä, vaikka töitäkin olisi tarjolla.

 

Taustalla on kaikkialla Suomessa, muutamaa yliopistokaupunkia lukuun ottamatta, myös väestön ikääntyminen. Ihmisiä kuolee enemmän kuin syntyy.

Tämä tuskin korjaantuu kunnallisilla toimilla, eikä edes valtiollisilla kuin pitkän ajan kuluessa.

Aikaa myöten määrätietoinen sijoittaminen lapsiin ja lapsiperheisiin tuottaa ehkä samanlaisen tilanteen kuin Ruotsissa, jossa syntyvyys on nousussa.

 

Hämeen liitto pohti tällä viikolla maakunnan väestökehitystä useiden ennusteiden ja suunnitteiden valossa. Ennustaminen on vaikeaa jopa Tilastokeskukselle.

Maakuntaliitto on virkansa puolesta lievän optimistinen. Koko maakunnan väkiluvun arvioidaan lähtevän nousuun noin 5 vuoden kuluttua.

Hämeenlinna on tänä vuonna onnistunut kampeamaan asukasmäärän kasvuun, mutta muut kantahämäläiset kunnat eivät.

 

Todennäköistä on, että jossain vaiheessa ihmiset kyllästyvät isojen kaupunkien järjettömiin asuntojen hintoihin, korkeisiin vuokriin ja pieniin asuntoihin.

Siinä on sauma Riihimäelle ja Hämeenlinnalle. Tosin näiden on pidettävä kiinni hyvistä ja sujuvista palveluista sekä siitä, että asuntotarjonta on monipuolista.

Myös joukkoliikenne on erittäin tärkeää. Ei riitä, että tunnin tai puolen tunnin junalla pääsee joka tunti. Myös paikallisliikenteen on toimittava.

Forssan pitää keksiä muutakin. Ei valoja silti kannata sammuttaa, esimerkiksi digi-palvelujen kehitys voi vielä yllättää.