Pääkirjoitukset

Poikkeuksellista pitkämielisyyttä

Hämeenlinnan kaupunginhallitus tai ainakin sen selkeä enemmistö on osoittanut pitkämielisyyttä Kirstulaan suunnitellun Sunny Car Centerin tonttikaupan toteuttamista kohtaan. Maanantaina kaupunginhallitus päätti äänin 7 – 4 antaa tontin maksulle lisäaikaa syyskuun loppuun mennessä. Edellinen eräpäivä oli heinäkuun alussa.

Äänestyksen tulos vahvistaa taas kertaalleen Hämeenlinnan kunnallispolitiikkaan kuluvalla vaalikaudella pesiytyneen leirijaon. Enemmistö syntyy kokoomuksen ja sosiaalidemokraattien voimin ja se voittaa äänestyksissä Pro Hämeenlinnan koalition, johon kuuluvat Perussuomalaisten, keskustan ja Vasemmistoliiton edustajat kaupunginhallituksessa. Koalition äänivallattomana yhtiökumppanina ovat kristillisdemokraatit, joilla ei ole edustajaa kaupunginhallituksessa, mutta puoluetta edustava valtuuston varapuheenjohtaja osallistuu sen kokouksiin.

Jo vuosia vatvottu autokaupan keskus koettelee lujasti hämeenlinnalaisen kunnallispolitiikan uskottavuutta. Tuskin yksikään päättäjä on hyvillään mittavan hankkeen viivästymisestä, sillä monta takarajaa, joista osa on ollut yksiselitteisiä ja ehdottomia, on jo ylitetty. Tosin tätä pienempienkin hankkeiden aikataulut ovat usein venyneet.

On kuitenkin melkoista harhaa kuvitella, että hanke eläisi tai kuolisi vain kunnallishallinnon ja byrokratian päätöksin. Autokaupan keskus syntyy tai on syntymättä markkinoiden ratkaisujen mukaisesti. On päivän selvää, ettei yksityinen raha lähde liikkeelle kevein perustein. Rahoituskuvioon kuuluvat yksityiskohtaiset laskelmat riskianalyyseineen, sillä investoinnin loppusumma kohoaa peräti 160 miljoonaan euroon. Tässä kokonaisuudessa tontin hinta, 8,4 miljoonaa euroa, on vain käsiraha. Jos tonttikauppa lopulta syntyy, vasta sen jälkeen alkaa todellinen rahanmeno.

Ilmeisesti Hämeenlinnan kaupunginhallitus sai maanantai-iltana sellaista tietoa, että se taipui vielä muutaman viikon armonaikaan. Tuskin hallituksen enemmistö kovin kevein perustein päätyi jatkoajan kannattajaksi.

Päätöksenteon tuskaa varmasti lievitti se, ettei Kirstulan alueelle juuri nyt ole muita tulijoita. Jos kaupungin kassalla olisi jonoa tontin ostajista, joilla olisi pyydetty kauppasumma heti käytössään, tilanne olisi kokonaan toinen. Pitkämielisyydellään kaupunki ei aseta yrittäjiä eriarvoiseen asemaan, koska kilpailua Kirstulan alueesta ei ole.

Vaikka suomalaisessa kunnallispolitiikassa ei varsinaista oppositiota ole olemassa, Hämeenlinnassa sellainen kuitenkin on. Pro Hämeenlinna -koalitiolle autokaupan keskuksen synnytystuskat ovat verraton lyömäase kokoomusta ja sosiaalidemokraatteja kohtaan. Niinpä koalition kellokkaat ovat ottaneet tilanteesta kaiken mahdollisen ilon irti eivätkä he ole säästelleet voimiaan hankkeen arvostelemisessa.

Asiallinen kritiikki on toki aina paikallaan, mutta poliittista uskottavuutta lisäisi myös se, etteivät koalition edustajat lähestyisi kaikkea kaupungin kehittämistyötä valmiiksi epäluuloisina ja käsijarru päällä.