Pääkirjoitukset

Politiikan kaupassa

 

Kuntavaalit ovat ohitse. Vain ripun verran yli puolet kuntalaisista on ilmoittanut kantansa siitä, kenen haluaa päättää omaan kuntaan liittyvistä asioista seuraavien neljän vuoden aikana.
 
Kun äänestysprosentti jäi kautta valtakunnan alle 60 prosentin, alettiin etsittiin ”syyllisiä”. Kun kuunteli poliitikkoja (myöhemmin kauppias), niin puoluejohdossa kuin paikallistasolla, syitä tuntui löytävän lähinnä äänestäjistä (myöhemmin asiakas).
 
Kauppaliikkeessä yrityksen edustaja kehuu tuotteensa ominaisuuksia, vertailee esillä olevia vaihtoehtoja joskus jopa naapuriliikkeen vastaavaan tuotteeseen, mutta ei koskaan julkisesti moiti kilpailijan tarjoamaa vaihtoehtoa.
 
Valinta on esimerkiksi autokaupassa aina asiakkaalla mallia ja merkkiä myöten. Asiakas on aina oikeassa, olipa asiakkaan mielipide millainen tahansa.
 
Jos kauppa ei käy, kauppias tutkii tuotteen sisältöä, jalostaa sitä ja kehittää muutenkin palvelujaan. Kauppias pyrkii tarjoamaan sellaisia ratkaisuja, jotka ovat asiakkaan mieleen. Kauppias kuuntelee asiakasta.
 
Politiikan kaupassa toimitaan toisin. Jos asiakas ei ole tyytyväinen tuotteeseen, vika on asiakkaassa, joka ei ymmärrä tarjottua mahdollisuutta. Toisinaan vika on naapurikauppiaassa. Koskaan vikaa ei ole omassa tarjonnassa. Oman toiminnan kriittinen tarkastelu ei kuulu politiikan kauppaan. ”Me olemme oikeassa.”
 
Jos politiikan kauppaan ei enää vaivaudu tavallisia kansalaisia, kauppaa käydään pelkästään kauppiaiden kesken?
 
Onko asiakas aina väärässä?