Pääkirjoitukset

Pysäköinti herättää jälleen suuria tunteita

Mitä tahansa uutta tai muutosta Hämeenlinnan keskustassa suunnitellaan, kaupunkilaisten ensimmäinen kysymys on, minne auton saa parkkiin.

Täkäläiset ovat tottuneet siihen, että parkkipaikka löytyy läheltä. Yhä myös elätellään toivetta, että pysäköinti keskustassa palaisi ”ilmaiseksi”.

Tosiasiassa se ei rakennetuilla pysäköintipaikoilla ole ikinä ilmaista. Jos maksua ei peritä pysäköijiltä itseltään, se otetaan veronmaksajan pussista.

Kaupunginvaltuusto linjasi jokunen vuosi sitten, että ydinkeskustassa pysäköinnin maksavat käyttäjät. Kävelemällä 200 metriä löytyy myös aikarajoitettuja paikkoja.

Kun keskikaupungilla suunnitellaan uudistuksia, kaupunkilaiset haluavat, että alueesta pitäisi tulla kaikkien yhteinen olohuone.

On vaikea sovittaa yhteen tavoitteita viihtyisästä kevyen liikenteen keskustasta, jossa on jokaiselle maksuton parkkipaikka näköetäisyydellä.

Koska tavoitteet ovat ristiriitaiset, pysäköintistrategian tekeminen on ollut vaikeaa.

Nyt valtuuston käsittelyyn on tulossa strategian päivitys, joka tuntuu vastaavan moneen avoinna olevaan kysymykseen.

Asukas- ja yrityspysäköintitunnuksen käyttöönotto vaikuttaa järkevältä.

Se selkiyttää nykyistä villiä tilannetta, jossa esimerkiksi linnan parkkipaikat ovat täyttyneet keskikaupungin työpaikkapysäköijistä.

Pysäköintinormin väljentäminen nykyisestä on sekin järkeenkäyvää.

Kiinteistöt voisivat ostaa itsensä vapaaksi ns. velvoitepysäköinnistä edellyttäen, että kaupunki pystyisi osoittamaan läheltä pysäköintitilaa.

Kaikki ns. vapaaksiostoista saadut varat on todella käytettävä pysäköintihankkeisiin.

Riitaa syntyy silti jälleen kerran keskitetyn pysäköintilaitoksen mahdollisesta paikasta torin alla. Koko pysäköintilaitoksen tarpeellisuutta epäillään.

Ydinkeskusta onkin noidankehässä. Sanotaan, ettei uusia pysäköintiratkaisuja tarvita, koska torin ympärystä on tyhjentynyt palveluista.

Toisaalta arvioidaan, ettei alue kiinnosta kaupallisia toimijoita ennen kuin pysäköinti on ratkaistu.

Olisiko jo aika tehdä todellinen selvitys siitä, onko torinaluspysäköinnille muita maksumiehiä kuin kaupunki?