Pääkirjoitukset

Raaka ja rikollinen isku

Jo kuukausia jatkunut Ukrainan kriisi sai uuden ja hyvin vakavan ulottuvuuden, kun malesialainen matkustajakone ammuttiin ohjuksella alas Donetskin yläpuolella torstaina. Kymmenen kilometrin korkeudessa lentäneen koneen turmassa sai surmansa kaikki koneessa olleet, kolmisensataa matkustajaa ja miehistön jäsentä.

Donetsk on Ukrainan venäläismielisen separatistiryhmittymän ydinaluetta, jossa on viime päivinä ollut rajuja yhteenottoja Ukrainan hallituksen ja kapinallisten joukkojen välillä. Itäinen Ukraina on käytännössä sotatoimialuetta, jossa on myös raskasta aseistusta, ilmatorjuntaohjuksista lähtien.

Välittömästi iskun jälkeen alkoi syyllisten etsintä ja kriisin osapuolten keskinäinen syyttely. On hyvin luonnollista etteivät sen enempää separatistit kuin Ukrainan hallitus, saati Venäjä ota vapaaehtoisesti pienintäkään vastuuta tuhosta. Sen tähden on välttämätöntä, että riippumaton tutkijajoukko selvittää nopeasti tapahtuman yksityiskohdat ja ottaa kantaa myös syyllisyyskysymykseen.

On ilmeistä, että malesialaiskoneeseen osui venäläisvalmisteinen Buk-ilmatorjuntaohjus. Niitä on tiettävästi molempien osapuolten asearsenaalissa. Mikäli ohjus on kapinallisten ampuma ja päätynyt heidän käsiinsä Venäjän myötävaikutuksella, se kantaa laukaisijan ohella raskasta osallisuuden taakkaa.

Ohjusta ei välttämättä tarkoitettu malesialaisen siviilikoneen tuhoajaksi, vaan kysymys saattaa olla erehdyksestä. Ehkä ampuja tavoitteli viholliskonetta, mutta erehtyi kohteesta. Niin tai näin, se ei tee rikosta yhtään lievemmäksi. On sitä paitsi vastuutonta uskoa tehokkaita aseita taitamattomiin käsiin.

Ohjusiskulla voi olla kahdentyyppisiä vaikutuksia. Se voi kiristää Ukrainan umpisolmun entistä tiukammaksi. Toistaiseksi leimallisesti paikallinen konflikti voi eskaloitua nykyistä laajemmaksi yhteenotoksi, jolloin sen rauhanomainen ratkaisu vaikeutuisi entisestään.

Kolmensadan ulkopuolisen ihmisen järkyttävä ja täysin tarpeeton kuolema saattaa kuitenkin olla käännekohta Ukrainan kriisissä. Sotivat osapuolet havahtuvat lopulta ja tajuavat, ettei väkivaltaisin keinoin sittenkään löydy kestävää ratkaisua ja rauhaa alueelle.

Myös kansainvälinen paine on kasvanut. Niin Ukrainalle, Venäjälle kuin separatisteille satelee tiukkoja kysymyksiä ja vaatimuksia syyllisyyden selvittämiseksi sekä sotatoimien lopettamiseksi. Kolmeasataa siviiliuhria ei missään päin maailmaa katsota läpi sormien saati, että rikos kuitattaisiin olankohautuksella.

Hankala, joskin välttämätön kysymys kuuluu, miksi sotatoimialueen ilmatilassa yleensä lennetään reittikoneilla, vaikka lennoista olisi olemassa kansainväliset sopimukset. Alueen riskit ovat varmasti niin lentoyhtiöiden kuin ilmailuviranomaisten tiedossa.

Ukrainan itäosa on parhaillaan sellaisessa kaaoksessa, etteivät mitkään sopimukset ole kovin korkeassa kurssissa.

Päivän lehti

24.9.2020

Fingerpori

comic