Pääkirjoitukset

Raidekeskustelu kaipaa realismia, ei intomieltä

Kanta-Hämeellä on nyt vaativa vaikuttamisen paikka, jotta Tampereen nopeaa ratayhteyttä ei lähdetä toteuttamaan radanvarsikuntia ohittavalla oikoradalla.
Pääradan tulevaisuus on kohtalonkysymys Hämeenlinnalle, Riihimäelle ja koko maakunnalle. Kuva: Esko Tuovinen
Pääradan tulevaisuus on kohtalonkysymys Hämeenlinnalle, Riihimäelle ja koko maakunnalle. Kuva: Esko Tuovinen

Hallitus aikoo edistää hankeyhtiöillä nopeiden junayhteyksien suunnittelua lentoasemalta Turun ja Tampereen suuntiin. Kuntien odotetaan osallistuvan hankeyhtiöihin.

Pääradan suunnan osalta osakassopimusneuvotteluissa ja esiselvityksessä on määrä setviä, olisiko uusi yhteys suora, nopea ratalinja lentoasemalta Tampereelle vai enemmän päärataan perustuva ratkaisu.

Kanta-Hämeen kuntien ehdoton näkemys on, että tämä ns. Suomi-rata pitää toteuttaa nykyistä päärataa noudatellen, jolloin koko liikenneverkko hyötyy.

Tamperelainen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) on todennut, että tarvittavat investoinnit ovat suuria ja uusien, nopeiden junayhteyksien suunnittelu ja toteutus kestää vuosikausia ja vie useampia miljardeja euroja.

Nykyinen hallitus tuskin edes ehtii päättää nopeiden yhteyksien rakentamisesta.

Radanvarren kuntien on ratkaistava, hakeutuvatko ne mukaan hankeyhtiöön, jotta voivat vaikuttaa sisältäpäin ratalinjaukseen.

Kunnan kannalta ei ole kuitenkaan mieltä sitoutua mukaan maksamaan suunnittelusta, jos tulevaisuuden nopea raideyhteys ohittaa kunnan.

Hämeenlinnalle, Riihimäelle ja koko maakunnalle nykyisen pääradan vahvistaminen on elintärkeää.

Nykyisen pääradan parantamiseksi on jo olemassa pitkälti valmiita suunnitelmia.

Nopeasti toteutettavia olisivat lisäraiteet Jokelan ja Riihimäen välille ja ohituspaikat Riihimäen ja Tampereen välille. Pääradan varteen Riihimäeltä Tampereelle on sijoitettavissa myös kolmas raide

Pääradan perusparannus on oikaisua selvästi nopeampi ja edullisempi hanke, josta myös radanvarsikunnat hyötyvät.

Pääradan peruskorjaustyöt parantaisivat jo reilussa vuodessa matkustajaliikenteen tasoa – ja myös tavaraliikennettä.

Onko todellakaan järkeä uhrata megasummia vain siihen, että Tampereelta pääsisi junalla pysähdyksittä hiukan nopeammin Helsinkiin? Ei.

Vain 5,5 miljoonan asukkaan maassa nopeita junayhteyksiä ei saada edes kannattaviksi.

Tämä raidekeskustelu kaipaa todella realismia.