Pääkirjoitukset

Ratkaisun hetket SCC:ssä

Sunny Car Centerin tulevaisuus on edelleen hämärän peitossa.

Kaupungin päättäjät alkavat olla kärsimättömiä, koska hanke tuntuu jumittavan, ellei suorastaan uppoavan, Kirstulan soiseen maaperään.

Hämeenlinnalla ei ole rahallisesti paljon pelissä, sillä ideaa eteenpäin vievä yhtiö on jo maksanut rakennusluvasta reippaat 250 000 euroa.

Se on enemmän kuin kaupungin panostus projektiyhtiössä. Siihen on sijoitettu suoraan 100 000 euroa ja Vanaja Capitalin kautta vajaat 50 000.

Tontti on yhä kaupungin omistuksessa. Vaikka sinne ei ikinä nousisi Euroopan suurinta autotaloa, se on mahdollista markkinoida muihin tarkoituksiin.

Sunny Car Centerin hanke julkistettiin aikoinaan vuonna 2010 suurieleisesti. Sillä on hienot esittelyvideot ja verkkosivuilla lupaillaan edelleen paljon. Tosin viimeisimmät uutiset ovat vuoden 2012 lopulta.

Idea on kieltämättä huima – vajaan 30 hehtaarin alueella kahdessa kerroksessa myynnissä erimerkkisiä uusia autoja, tuhat vaihtoautoa, korjaamo-, maalaamo- ja katsastuspalveluita sekä oheispalvelut niille perheenjäsenille, joita autokauppa ei kiinnosta.

Suomalaiseen ja varsinkin hämäläiseen mentaliteettiin kuuluu tarve leikata siivet liialta innovatiivisuudelta ja pilviin kurkottavilta ideanikkareilta.

Sunny Car Centerille on tosin antanut uskottavuutta se, että hankkeen vetäjä Markku Ritaluoma on pannut siihen kiinni omaisuutensa, joka ei ole vähäinen.

Aika ei ole ollut otollinen sijoittajien houkuttelemiseksi. Taantumassa autokauppa mataa, eivätkä kovin monet kiinteistösijoittajat, ainakaan käytettävissä olevien tietojen mukaan, ole ideasta innostuneet.

Alunperin uumoiltiin, että SCC:n rahoitus tulisi ainakin osin Venäjän suunnasta, sillä Ritaluomalla on ollut bisneksiä sillä ilmansuunnalla.

Myös Sveitsin, Saksan ja Yhdysvaltojen rahahanat mainittiin. Vielä viime syksynä suunnitelmana oli saada rahoitus pääosin Yhdysvalloista.

Nyttemmin puhe on siirtynyt arabi-investoreihin. Se on tosin edelleen pelkkää puhetta. Mustaa valkoisella ei ainakaan julkisuudessa ole nähty.

Ilmeisesti kaupungin päättäjätkin ovat vähitellen kyllästymässä siihen, ettei hanke etene. Tästä kielii se, että kaupunki yksipuolisesti päätyi esittämään irtautumista projektiyhtiöstä.

Kaupunkia on kritisoitu siitä, että se on lähtenyt mukaan epärealistisena pidettyyn hankkeeseen. Mitään ei kuitenkaan saa, jos ei edes yritä.

Kaupungin on suorastaan velvollisuus tukea uusien työpaikkojen syntymistä. Onnistuessaan SCC toisi niitä vähintäänkin satoja.

Veroeuroja hankkeessa on ollut sijoitettuna vain vähän ja ne on jo käytännössä kotiutettu.

Kaupunki ei siis ole hävinnyt mitään, vaikka maakauppaa ei maaliskuun loppuun mennessä syntyiskään. Se merkinnee, että hanke kuivuu kokoon.

Päivän lehti

4.6.2020