Pääkirjoitukset

Rattijuoppotuomioista lisää selvityksiä

Eduskunnan lakivaliokunta joutui vaihteeksi ottamaan kantaa rattijuoppoudesta langetettuihin tuomioihin ja promillerajoihin yli 62 000 suomalaisen allekirjoittaman kansalaisaloitteen johdosta. Kovin suuriin uusiin linjanvetoihin valiokunta ei kuitenkaan lämmennyt, mutta se haluaa kuitenkin uuden selvityksen rattijuopumuksen rangaistuskäytännöistä. Siitä on vielä pitkä matka tuomioiden muuttamiseen.

Rattijuopumusta koskeva kansalaisaloite on saanut paljon julkisuutta, eikä ihme, sillä asia on herättänyt tunteita monessa yhteydessä. Kansalaisaloitteen pohjana on traaginen onnettomuus, jossa 2,5 promillen humalassa ollut rattijuoppo ajoi kahden tytön päälle kohtalokkain seurauksin. Tapaus on kuohuttanut tunteita, eikä vähiten sen takia, että hovioikeus meni ja alensi vielä käräjäoikeuden määräämää kahden vuoden ja seitsemän kuukauden tuomiota viidellä kuukaudella.

Valiokunnan yksimielinen päätös johtaa siihen, että rattijuoppojen saamia tuomioita arvioidaan uudelleen. Se onkin tämän kansalaisaloitteen suurin saavutus tähän mennessä. Jonkinlainen yhteisymmärrys näyttää olevan, että rattijuoppotuomioissa on jotakin vikaa ja siksi lainsäädäntöä on korjattava.

Laki antaa jo mahdollisuuden langettaa koviakin tuomioita, mutta käytäntö on ollut toisenlainen kaikissa oikeusasteissa. Kansalaisten oikeustaju on ollut useaan otteeseen koetuksella, ja kymmenientuhansien kansalaisten allekirjoittama aloite antoi siitä selvän viestin.

Aloite nosti jälleen kerran esiin myös promillerajan laskun. Yksimielinen valiokunta ei siihen lämmennyt, kuten eivät oikeusoppineetkaan aikaisemmin, mutta tyrkkäsi asian kuitenkin hallituksen suuntaan. Päättyvällä vaalikaudella ei enää tapahdu mitään, mutta uusi hallitus joutuu palaamaan asiaan seuraavalla vaalikaudella. Asia jakaa edelleen mielipiteitä. 

Alkolukkoa pidetään tehokkaana välineenä rattijuoppoutta vastaan. Sen käyttöönottoa pitäisi vauhdittaa muihinkin kuin koululaiskuljetuksiin, joissa se on nykyisin jo pakollinen. Se edellyttää EU-säädöksiä, joita valmistellaan parhaillaan.

Yhteinen linjaus vauhdittaisi myös alkolukon tuloa pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin. Ne lisäisivät niiden hintoja ja maksumiehiä olisivat pääasiassa ne kansalaiset, jotka eivät koskaan aja päihtyneinä.

Laitteen yleistyminen on edelleen pitkän tien takana. Kansalaisaloitteessa vaadittiin alkolukkoja autoihin ja rattijuoppoudesta kärynneille pakollista hoitoonohjausta. Valiokunta on samoilla linjoilla, mutta käytännön toteutus vaatii edelleen lainsäädännöllistä työtä. Vastaan tulevat myös yhteiskunnan rajalliset voimavarat.

Nykyisillä resursseilla A-klinikoissa ja muissa hoitopaikoissa työskennellään kovassa paineessa, jonka rattijuoppojen hoitoonohjaus kohottaisi äärimmilleen. Mielenkiintoinen kysymys on sekin, kuka maksaisi hoidon laskun.

Oikaisu 9.3.2015

Hämeen Sanomien maanantaisesta (9.3) pääkirjoituksesta sai käsityksen, että törkeän rattijuopumuksen promilleraja olisi suurempi kuin 1,2 promillea.

Törkeän rattijuopumuksen raja on kuitenkin 1,2 promillea veren alkoholipitoisuutena tai 0,53 mg alkoholia litrassa uloshengitysilmaa.

 

Päivän lehti

29.11.2020

Fingerpori

comic