Pääkirjoitukset

Rattiraivo sumentaa järjen liikenteessä

Liikennekiukku on varsin yleinen tunne, mutta varsin harva tunnustaa antavansa rattiraivolle vallan liikenteessä.
Liikenne vaatii yhteispeliä. Kuva: Seppo Pessinen
Liikenne vaatii yhteispeliä. Kuva: Seppo Pessinen

Liikenneturva selvitti Kantar TNS:n toteuttamalla haastattelututkimuksella, että joka toinen autoileva on tuntenut liikennekiukkua.

Huolestuttavaa sen sijaan on, että lähes joka kymmenes sanoo kokevansa liikenneraivoa vähintään kerran viikossa ja joka kahdeksas kerran kuussa.

Korkeintaan kolme kertaa vuodessa kiukkua oli tuntenut vastaajista reilu neljännes.

Oleellisempaa kuin itse tunne tai sen syy, on sen aiheuttama reaktio. Liikenneturvan selvitys antaa ymmärtää, että valtaosalla se jää oman jupinan tai sadattelun asteelle.

Osa pyrkii tietoisesti malttamaan mielensä. Vaan eivät kaikki.

Osa myöntää huutavansa ja huitovansa ja näyttävänsä kansainvälisiä käsimerkkejä. Taitaapa joku ajaa perässä kiinni ja soittaa kiukuspäissään torvea.

Vastapuolelle hermostumisensa antaa näkyä ja kuulua joka kahdestoista – tai näin moni sen myöntää.

Liikennekiukku tapaa onneksi laskea yhtä nopeasti kuin leimahtaakin.

Tunteilleen ei aina voi mitään, mutta omaa reaktiotaan voi hillitä.

Ei ole hyväksi antaa tunnekuohun vaikuttaa toimintaansa. Eikä etenkään liikenteessä.

Kiivastunut ei mieti valintojaan vaan käyttäytyy aggressiivisesti lähtemällä vaikka uhkarohkeisiin ohituksiin kieltoalueella.

Ironista kyllä kuljettajat pitävät omaa käytöstään liikenteessä olevan muita parempana, turvallisempana ja joustavampana. Vika nähdään siis muissa.

Liikenteessä on monenlaisia kulkijoita. Jokainen tekee välillä virheen tai huonon valinnan. Siitä hermostuminen ei asiaa auta.

Liikenne on yhteispeliä, jossa toisille pitäisi antaa tilaa.

Riskikuljettajat eivät vaaranna vain omaa turvallisuuttaan vaan myös toisten. On peiliin katsomisen paikka

Vaikka ajoneuvojen turvallisuus kaiken aikaa kohenee, ihmisten ominaisuudet eivät juurikaan muutu.

Ihminen on näkijä, kokija ja tekijä, ei vain tekniikan jatke.

Hyvä liikennekulttuuri kysyy sääntöjen mukaista ja ennakoitavaa liikkumista eli turvallisuutta, sujuvuutta ja toisten ottamista huomioon.