Pääkirjoitukset

Risteilytilaus ajoi karille

Turun telakan tappio jättiristeilijän rakentamisesta käydyssä kilpailussa nosti pintaan suoranaista vihaa. Arvostelun kohteena on pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallitus.

Entinen telakkajohtaja ja kokoomuksen kansanedustaja Martin Saarikangas otti maalitauluksi elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok.). Saarikankaan mukaan Vapaavuori on jäämässä historiaan suomalaisen telakkateollisuuden tuhoajana.

Se on paljon sanottu, sillä vaakalaudalla on sentään vain eteläkorealaisessa omistuksessa olevan STX:n Turun telakan kohtalo.

SAK:n Lauri Lyly kommentoi laivatilauksen menoa Ranskaan maltillisesti. Hän ei ota kantaa hallituksen linjaan vaan korostaa, että se kantaa vastuuta Turun telakasta.

Sanojen valinnalla Lyly piti huolen siitä, ettei hän astunut laivatilausta koskevissa neuvotteluissa mukana olleen työministeri Lauri Ihalaisen (sd.) – SAK:n ex-puheenjohtajan – varpaille.

Lyly kertoo olevansa harmissaan. Kukapa ei olisi, sillä Turussa piti rakentaa miljardin euron loistoalus amerikkalaiselle Royal Caribbean -varustamolle.

Risteilijä olisi ollut sarjassaan kolmas ja sen rakentaminen olisi työllistänyt laskennallisesti 20 000 laivanrakennuksen ammattilaista vuodeksi.

Harmin, kiukun ja pahan mielen vallassa sietää varoa vetämästä mutkia suoriksi. Mihin perustuu esimerkiksi Saarikankaan käsitys siitä, että paljon puhutulla 50 miljoonan euron rahoituksella Kataisen hallitus olisi kuitannut tilauksen Suomeen?

Sen paremmin aluksen tilaaja kuin SXT-yhtiö ei missään vaiheessa sitoutunut siihen, että 50 miljoonalla eurolla laiva rakennetaan Suomessa.

Katseet kannattaa kääntää tiukasti kohti Ranskaa, vaikka Turun telakan johtaja Jari Anttila nimeää syylliseksi Kataisen hallituksen. Hänen mukaansa Ranska tuli kuvaan vasta sitten, kun Suomessa kypsyi kielteinen lainapäätös.

Ranska oli liikkeellä kovin panoksin, koska tilaus on poliittinen voitto maan johdolle. Vauhtia lisäsi se, että Ranskan valtio sijoitti miljardien potin euroja sikäläiseen STX-telakkaan.

Mitä kaikkea Ranskan kanssa on sovittu, sitä voi vain arvailla. Saattaa olla niin, että Suomessa esitetty 50 miljoonan euron vaatimus oli pelkästään keino kasvattaa Ranskan STX-telakan tukea.

Kataisen hallituksen kivittämisen sijaan kannattaa ottaa laskuissa huomioon mahdollisuus, että Suomi oli pelinappulana jo etukäteen tappioon tuomitussa laivapelissä.

Alus on rakentamatta, joten siitä on ennenaikaista tehdä ranskalaista menestystarinaa. Mitä syntyy ja kuka maksaa ja mitä, se nähdään aikanaan.

Hallituksen asia on ponnistella telakkateollisuuden ja sen tarjoamien työpaikkojen turvaamiseksi. Tehtävä ei ole helppo, sillä alalla on paljon sairaita piirteitä. Veronmaksajien piikki ei voi olla auki rikkaiden risteilyelämysten järjestämiseksi.