Suomessa on toimiva kierrätysjärjestelmä romuautoille. Kuva: Pekka Rautiainen
Pääkirjoitukset

Romut kiertoon ja autokantaa kuntoon

Viimevuotinen romutuspalkkiokampanja onnistui yli odotusten. Autokanta ei vain hevin nuorene.

Vanhoja autoja palautui viime vuonna kierrätykseen ennätyksellisen paljon. Romutustodistuksen sai noin 88 400 autoa, joista henkilöautoja oli 81 500.

Lukema on suuri mutta vielä komeampi on kierrätyksen 22 prosentin kasvu edellisvuoteen verrattuna.

Osana hyvää kehitystä oli myös henkilöautojen viimevuotinen ensirekisteröintien nousu yli 120 000:n. Edellisen kerran ensirekisteröinnit kävivät näin ylhäällä vuonna 2011.

Kierrätysennätyksen kirittäjänä toimi kahdeksan kuukautta kestänyt romutuspalkkiokampanja, joka tarjosi yli 10 vuotta vanhan auton omistajalle 1 500–2 500 euron hyvityksen uuden vähäpäästöisen auton ostoon.

Kierrätystä avitti myös siirtyminen sähköiseen romutuspoistoon, mikä on helpottanut kierrätysalan toimintaa.

Autojen romutusikä on noussut 2010-luvulla keskimäärin yli 20 vuoteen. Romutuspalkkio onnistui viilaamaan nyt poistoikää vain kymmenyksellä.

EU-maissa autot palautuvat kierrätykseen keskimäärin 15-vuotiaina. Romutusmäärä on kuitenkin ollut Suomessa kasvussa viime vuosina.

Uuden auton hankintaan kannustavaa romutuspalkkiota on kokeiltu Suomessa nyt kahdesti, vuosina 2015 ja 2018. Valtion tämän vuoden talousarviosta palkkiorahaa ei löydy.

Porkkanaraha olisi muodossa tai toisessa paikallaan myös tulevina vuosina, sillä ikääntynyt autokantamme on paitsi turvallisuus- myös ilmastokysymys.

Vaihtoehtona olisi helpottaa romutuspalkkion myöntöperusteita tai muuttaa verotusta, vaikka ne iskisivät lovea valtion tulopohjaan.

Autokannan uudistumista jarruttaa se, että autoilu on täällä kovin kallista ja auton hankinnan verotus EU-maiden korkeimpia.

Henkilöautojen keski-ikä on pysytellyt Suomessa 12 vuodessa, missä ei ole hurraamista.

Romuauton omistajan kannattaa muistaa, että vanhan auton kierrättäminen on paitsi ilmaista myös jonkinlainen ympäristöteko.

Toimivan kierrätysjärjestelmän ansiosta auton materiaaleista voidaan hyödyntää peräti 97 prosenttia.