Pääkirjoitukset

Rumaa peliä laivatilauksella

Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallitus on kovan paikan edessä. Sen pitäisi järjestää STX Finlandin Turun telakalle laivatilaus, mutta ei sentään hinnalla millä hyvänsä.

Tilanne on kriittinen, nurinkurinen ja myös huvittava, sillä miljardin euron jättilaivan rahoituksessa on vain 50 miljoonan euron aukko. Korealainen emoyhtiö on päättänyt, että aukon täyttäminen on Suomen valtion tehtävä.

Perimmäinen kysymys on yksinkertainen: miksi laivan rakentamista koskevan sopimuksen allekirjoittaminen voi olla kiinni noin pienestä rahasummasta?

Yksinkertaisesti siksi, että tilauspeliä pyörittävällä korealaisella STX-yhtiöllä on varaa röyhkeällä otteella kyykyttää Suomen valtiota.

Asiaan kuuluu kiistan tuominen julkisuuteen, mitä elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) paheksui. Ja aivan aiheesta, sillä monien koukeroiden ja hankalasti hahmotettavien kokonaisuuksien sopimukset on tapana neuvotella valmiiksi huippuosaajien kesken kabineteissa.

Julkinen keskustelu loi julkisen paineen.

Panokset ovat kovat millä mittarilla hyvänsä. Laivan rakentaminen työllistää laskennallisesti 20 000 ihmistä vuodeksi – suunnittelu ja rakentaminen kestävät nelisen vuotta.

Valtio on jo sitoutunut turvaamaan aluksen rahoitusta eri tavoin 800 miljoonalla eurolla. Panostus kertoo täysin tyhjentävästi siitä, kuinka kipeästi Suomi tarvitsee laivatilauksen.

Laivan rakentaminen turvaa työtä, tuottaa verotuloja ja on merkittävä siivu suomalaista vientiä.

Loistoristeilijöiden rakentaminen saattaa Suomessa olla loppu, jos Oasis-luokan alus valmistuu aikanaan jossain muualla kuin Turun telakalla.

Ministeri Vapaavuoren näköpiirissä on suomalaisen laivanrakennuksen tulevaisuuden turvaaminen, jos korealaisen yhtiön kanssa käytävissä – epäilemättä tiukoissa – neuvotteluissa syntyy toivottu lopputulos.

Kovin kauas tulevaisuuteen ei kannata katsella. Vaikka kolmas Oasis-luokan laiva rakennettaisiin Turussa, se voisi olla lajissaan viimeinen. Tämän mahdollisuuden tekee todelliseksi STX:n suoranainen kiristys 50 miljoonalla eurolla.

Pelko on hyvä ase. Mikäli laiva rakennetaan muualla kuin Suomessa, hallitus saa varautua kovaan arvosteluun, vaikka se olisi tehnyt asiassa voitavansa.

Suomessa on keskustelu syvällisesti yritysten yhteiskuntavastuusta ja siitä, kuinka tärkeää menestyksestä janoavalle yritykselle on siloinen ulkoinen kuva.

Puheista päätellen elämme brändien maailmassa.

Sivurooliin on unohtunut Suomen olemattoman pieni koko ja painoarvo kaiken aikaa globalisoituvassa kovien arvojen taloudessa.

Korealaista STX-yhtiötä tuskin nimeksikään kiinnostavat sen ympärillä Suomessa vellovat puheet rumasta pelistä ja kiristyksestä. Yhtiö on ottamassa sen, minkä se haluaa.