Pääkirjoitukset

Ruoan verkkokauppa hiipii pois marginaalista

Sadat ruokakaupat harjoittavat Suomessa verkkokauppaa, mutta sen osuus on yhä tai vielä toistaiseksi eurooppalaisittain marginaalinen.
Hämeensaaren K-Citymarketin kauppias Antti-Jussi Kivi on saanut keväästä saakka kokemusta ruoan verkkokaupasta.

Ruoan verkkokaupan hitaan kehityksen taustalla on suomalaisen ruokakaupan keskittyminen.

S-ryhmän ja Keskon ei ole tarvinnut markkinajohtajina hötkyillä, kun muita kirittäjiä ruoan verkkokaupassa ei ole juuri ollut.

Yksittäinen osuuskauppa tai kauppias puntaroi ymmärrettävän varovaisesti ruoan verkkokauppaan investoimista.

Nyt kiilaa iskee Lidl, joka kokeilee uutta verkkokauppaa kapealla ravinnevalikoimalla. Lidlin avaus saattaa johtaa laajempaan ruoan verkkokaupan kilpailuun.

Kansainväliset verkkojätitkin voivat iskeä kyntensä päivittäistavarakauppaamme.

Suomessa on odoteltu, koska ruoan verkkokauppa saavuttaa tuntuvamman jalansijan. Suomen päivittäistavaroiden verkkokaupan markkina on läntisen Euroopan pienimpiä.

Verkkokaupan osuus ruokakaupasta oli viime vuonna 0,3 prosenttia Suomen päivittäistavaramyynnistä, kun Ruotsissa verkkokaupan vastaava osuus oli kymmenkertainen.

Ruoan verkkokaupan laajenemista jarruttavat Suomessa harva asutus ja väestön vähäisyys.

Palvelumaksu karsii osan kiinnostuneista. Tilauksesta ostosten keräilyyn ja toimitukseen kuluu myös aikaa.

Lisäksi ruokakaupat ovat yhä hyvin ihmisten tavoitettavissa, isommissa taajamissa kävelymatkan päässä.

Ruokakauppojen erilaiset tilaus-, nouto- ja kuljetuspalvelut ovat kysyttyjä etenkin kasvukeskuksissa, joissa asiakkaina on lähinnä kiireisiä lapsiperheitä.

Toisaalta väestön ikääntyessä syntyy lisää kysyntää ruokakassin kotiinkuljetukselle.

Maailma muuttuu. Ruoan verkkokauppa on selvässä kasvussa, kun ihmiset ovat entistä tottuneempia nettitilauksiin.

Ruoan verkkokauppa vaatii tosin asenteiden ja käytäntöjen muutosta niin kaupalta kuin asiakkailtakin.

Ruokaverkkokauppaa haastaa se, ettei kunnolla kannattavaa toimintamallia ole löytynyt. On edelleen kehitettävä teknologiaa, tehokkuutta ja palvelumalleja.

Perinteisen ruokakaupan on oltava valmiina asiakkaiden ostoskäyttäytymisen muutoksiin.