Pääkirjoitukset

Ruokaketjun ristiriidat halpuutuksen särpimenä

S-ryhmän lanseeraama elintarvikkeiden halpuutus täyttää kaksi vuotta, ja ryhmä juhlistaa sitä laskemalla nyt erityisesti kotimaisten kasvisten hintoja.

Kaupparyhmä ratsastaa halpuutuksessaan myös terveysteemalla, kun perustelee muutosta tarpeella lisätä kasvisten käyttöä ravitsemussuositusten mukaisesti.

S-ryhmä ei kisaa kuluttajien sieluista yksin, sillä K-ryhmä ja Lidl eivät ole jääneet osattomiksi. Hintakisaa ei käydä pyyteettömästi, vaan imagotaistossa on kaupan keskittyessä perimmältään kyse ketjujen markkinaosuuksista. Hinnanalennukset käynnisti huoli kuluttajien taantuneesta ostovoimasta.

Halpuuttaminen on sanana lyönyt itsensä hyvin läpi, mutta nostattanut samalla ristiriitoja kaupan ja koko ruokaketjun sisällä.

Kaupan juhlinta hintakampanjalla korpeaa edelleen kovasti talousahdingossa olevia tuottajia. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton puheenjohtaja Juha Marttila toivoo, että suomalaista ruokaa markkinoitaisiin hinnan sijaan ensisijaisesti laadulla.

Hintojen laskemista Marttila pitää kuluneena teemana, mutta kuluttajista iso osa tekee valintojaan hinnan perusteella. Huokea hinta koukuttaa. Jos halvempi hinta saa yhä useamman lisäämään kotimaisten elintarvikkeiden syöntiä, aina parempi.

Kauppa ruokkii mielikuvaa edullisuudesta muutamilla erityisen halvoilla tuotteilla. Hintavaihtelut vuodenajasta toiseen hämärtävät pitkäaikaisen hintatason arviointia, vaikka ihmisten hintatietoisuus on noussut.

Hinnanalennukset todistavat osaltaan kaupan katteesta, vaikka kauppa sanoo alennukset maksettavan laajoina kustannussäästöinä ja pienempinä investointeina.

Tuottajat kokevat olevansa ruokaketjussa kuin almunanojia elintarviketeollisuuden ja kaupan välissä.

Pulmana on, että ruokaketju on täynnä erinäisiä kustannuksia eikä kuluttajahintojen lasku varsinaisesti edistä tuottajahintojen kohentumista.

Kuluttajat ihmettelevät, ketä pitäisi uskoa elintarvikeketjun oireilun keskellä.

Kuluttajahintojen kehitys ja ostovoima ovat kansantaloudellisesti merkittäviä asioita.

Elintarvikkeiden hintojen laskeminen on asiakaskunnalle hyvästä, kunhan se tapahtuu tuottajahintojen kärsimättä kaupan kuluja karsimalla.

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic