Pääkirjoitukset

Ruuan alennusmyynti kiristää tuottajien pinnaa

Viime syksynä alkanut suomalaisten kaupparyhmittymien elintarvikkeiden hintasota sai lisää kierroksia, kun markkinajohtaja S-ryhmä ilmoitti ”halpuuttavansa” muutaman sadan tuotteen hintaa, nyt S-marketeissaan. Operaatio on luvattua jatkoa tammikuiselle kampanjalle, jolla ryhmän lippulaivoissa Prismoissa alennettiin muutaman kymmenen kuluttajatuotteen hintoja.

Kesko lähti alennusten tielle jo syksyllä ja vastailee kilpailijansa tarjouksiin omilla alennuksillaan. Markkinaosuuttaan hiljalleen kasvattanut saksalainen Lidl-ketjukaan ei ole täysin passiivisena seurannut hintasotaa, vaan sekin on alentanut hintojaan. Lidl vaalii mainettaan maan edullisimman ruokakorin kauppiaana.

Vaikka ruuan hinnanalennuksista on talven mittaan pidetty ankaraa meteliä, alennukset koskevat sittenkin olemattoman pientä osaa ruokakaupan koko tarjonnasta. Alennetuin hinnoin myydään enintään muutamaa sataa tuotetta, mutta ison marketin valikoima kattaa 10 000–15 000 artikkelia. Niistä valtaosa hinnoitellaan edelleen tavanomaisen katteen mukaan ja muutama halpatuote toimii sisäänvetoartikkelina, kuluttajan houkuttimena.

Uusi tilanne on silti omiaan hämärtämään tavallisen asiakkaan, kiireisen kuluttajan hintakäsityksiä. Ani harva osaa tunnistaa, mikä tuote on tarjouksessa, minkä hintaa on pysyvästi alennettu ja mitä myydään normaalilla hinnalla. Kauppa pelaa mielikuvilla, joita ruokitaan muutamilla erityisen halvoilla tuotteilla.

Kovia kokeneet maataloustuottajat eivät tietenkään ole mielissään ruuan alennusmyynnistä. MTK on toistuvasti syyttänyt kauppaa, erityisesti S-ryhmää siitä, että se maksattaa alennuksensa maatilojen kannattavuudella. Maidon, lihan ja viljan tuottajahinnat ovatkin pudonneet, mutta kauppaa ei yksin voi osoittaa siihen syylliseksi.

Venäjän kauppapakotteet, eurooppalainen ylituotanto, kansallisen maataloustuen leikkaukset ja tuoreimpana tilakohtaisten maitokiintiöiden loppuminen kaventavat maatilojen katteita, joita eivät edes entistä edullisempi energia ja lähes olemattomat korot kykene oikaisemaan.

Optimitilanne olisi, että jokainen elintarvikeketjun lenkki menestyisi, vaikka juuri nyt ei siltä näytäkään.

Päivän lehti

8.4.2020