Pääkirjoitukset

S-pankki houkuttaa helppoudella

S-ryhmän voittokulku jatkuu. Suomalaisessa päivittäistavarakaupassa markkinaosuus lähentelee peräti puolta. Ei siinä läheskään kaikki: S-ryhmä ja Lähi-Tapiola julkistivat torstaina merkittävän liiton, jonka arkkitehtien odotukset ovat kovat.

S-ryhmä on jo aikoja sitten muuttanut vihreän bonuskorttinsa myös pankkikortiksi.

Pankkitoiminnan avaus on ollut aika maltillinen, koska monet uskollisetkin osuuskaupan asiakkaat ovat olleet sidoksissa ”vanhoihin” pankkeihin lähinnä asunto- ja muiden velkojensa sekä talletustensa kautta.

Uudessa S-pankissa on tarjolla myös asunto- ja muita vakuudellisia lainoja, joskin niissä tavoitteena on vain maltillinen kasvu.

S-pankkia ei perusteta tyhjästä, vaan sillä on jo valmiina peräti 2,6 miljoona asiakasta, kuten hynttyyt yhteen lyöneet ilmoittavat.

Täysin valmis puolen Suomen pankki ei kuitenkaan heti ole. Ennen kuin kaikki vihreän S-kortin omistajat voidaan laskea pankin asiakkaiksi, heidän pitää keskittää sinne pankkiasiointinsa mahdollisimman tarkoin.

Uuden pankin perustajien silmissä siintää kuva, jossa hypermarketeissa asioivat ihmismassat siirtyvät sujuvasti myös uuden pankin asiakkaiksi.

Nykyiseen S-pankkiin tutustuminen on tehty asiakasomistajille vaivattomaksi.

Esimerkiksi ratkaiseva askel, eli palkan ohjaaminen S-pankkiin on helppoa ja jopa maksutonta, mikä on tunnetusti takuuvarma täky. Uuden pankin odotukset perustuvat tähän houkuttelevaan helppouteen.

Rahan ei tarvitse teoriassakaan kiertää mutkan kautta, kun samalla kortilla ovat sekä kate että bonukset, mieluiten tietysti runsaasti molempia.

Uuden pankin rasitteena ei ole muinaiseen tapaan raskasta konttoriverkostoa, vaan tärkeimmät toimipaikat ovat kaupan kassalla ja netissä.

Suomalaisen pankki- tai vakuutusasiakkaan käytös on kuitenkin vaikeasti ennustettavissa. Jokainen siirtyvä asiakas on ansaittava.

Muut pankit joutuvat keksimään keinoja pitääkseen kiinni omistaan. Kilpailu ei ole asiakkaan näkökulmasta ollenkaan pahitteeksi.

S-pankin perustaminen vahvistaa osuustoiminnallisen S-ryhmän jo erittäin vahvaksi kasvaneen aseman osakseen saamaa ja osin myös perusteltua kritiikkiä.

S-ryhmän kasvun kierrokset ovat kovat ja käytettävissä olevat varat runsaat.

S-ryhmän voitot ovat huonoinakin aikoina olleet niin muhkeita, että panoksia löytyy suoraan kassasta pankkitoiminnan voimakkaaseen laajentamiseen.

Aikaisemmin on arvosteltu Pietarin isoja Prisma-investointeja, joihin syydetyt rahat moni osuustoiminta-aatteen kyllästämä olisi nähnyt mieluummin bonuksina tai ruuan hintaa alentamassa.

Vastaavalta nurinalta ei varmasti vältytä.

S-pankin perustaminen vaatii vielä Finanssivalvonnan ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän.