fbpx
Pääkirjoitukset

Sähköautojen myynti kasvaa kovaa kyytiä, mikä tietää taloyhtiöille kosolti tehtävää latauspaikkojen kanssa

Ladattavien sähköautojen myynti kasvaa prosentuaalisesti kovaa kyytiä. Taloyhtiöissä on syytä suunnitella latausjärjestelmät valmiiksi.
As Oy Hämeenlinnan Harry laittoi taloyhtiön latausjärjestelmän kuntoon ensimmäisten joukossa. Hallituksen puheenjohtaja Risto Vatanen esitteli järjestelmää viime keväänä. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa
As Oy Hämeenlinnan Harry laittoi taloyhtiön latausjärjestelmän kuntoon ensimmäisten joukossa. Hallituksen puheenjohtaja Risto Vatanen esitteli järjestelmää viime keväänä. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa

Täyssähköautojen uusrekisteröinnit nousivat lokakuussa uuteen ennätykseen. Nousua kiritti täyssähköautojen autoveron poistuminen. Uusista henkilöautoista täyssähköautoja oli jo 18 prosenttia ja ladattavia hybrideitä 20 prosenttia.

Vuoden alusta ladattavien autojen osuus uusrekisteröinneistä oli maassa 28,6 prosenttia. Kanta-Häme oli 5 prosenttiyksikköä verkkaisempi.

Sähköautojen määrän nousu jouduttaa myös taloyhtiöiden korjausrakentamista.

Uusiin ja korjattaviin taloyhtiöihin on uuden lain mukaan rakennettava latausvalmius sähköautoille. Vanhoissakin taloyhtiöissä on turha potkia tutkainta vastaan.

Yli 40 prosenttia kerros- ja rivitaloyhtiöistä aikoo rakennuttaa sähköautojen latauspisteitä seuraavien viiden vuoden aikana.

Latauspisteiden laajentamista vauhdittavat myös Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn maksamat tuet.

Uhkana on kuitenkin valtion tukirahojen loppuminen kesken, kun hakemuksia on tullut jo enemmän kuin tälle vuodelle varattu 5,5 miljoonaa riittää.

Hallitus esittää neljänteen lisätalousarvioonsa nyt 2 miljoonan euron lisäystä sähköautojen latauspisteiden rakentamisavustukseen. ARA oli arvioinut loppuvuoden lisätarpeeksi 3–3,5 miljoonaa euroa.

Kiinteistöliittokin on esittänyt perustellusti latauspistetukeen korotusta, jotta taloyhtiöt voisivat toteuttaa suunnittelemansa lataushankkeet. Latauspisteiden avustusmääräraha on ensi ja seuraavalle vuodelle 8,5 miljoonaa euroa.

Taloyhtiöt ovat joutumassa ikävään väliin, sillä ensi vuonna latauspisteiden rakentamisavustuksen ehdot muuttuvat. Kun tukiosuus on nyt voinut olla 35–50 prosenttia, maksimi laskee 35 prosenttiin.

Sähköautoja tarvitaan lisää, jotta Suomen päästövähennystavoitteet voidaan saavuttaa.

Uuden sähköauton hankintaa rajoittavista tekijöistä suurimpia on kotona tapahtuvan latauksen vaikeus tai hankaluus. Ongelmat keskittyvät taloyhtiöihin. Joko latauspaikkaa ei ole tai sitten se on liian hidas.

Taloyhtiöissä tärkeintä on huolellinen hankesuunnitelma, jottei myöhemmin pääse syntymään riitaa toteutuksesta tai kustannusten jaosta.

Menot