Pääkirjoitukset

SAS lentää syöksykierteessä

SAS oli ajautumassa viikonvaihteessa konkurssiin, nyt pohjoismaisen lentoyhtiön siipien alla on juuri ja juuri riittävästi ilmaa. Syöksykierre uhkaa edelleen, mutta SAS voi viime hetkellä pelastua.

Pitkien ja kunniakkaiden perinteiden yhtiön pelastamiseksi kasattiin paketti hyvin lyhyessä ajassa. Tarkoitus on hakea SAS:n tuloille ja menoille terve tasapaino. Tässä ei kuitenkaan kaikki, sillä erityisesti Ruotsin valtio hakee sille uutta omistajaa.

Paketissa on kovia lääkkeitä. Irtisanomista voi odottaa 6 000 työntekijää ja näin parhaimmillaan noin 40 000 työpaikan yrityksen henkilökunnan luku on putoamassa 9 000:een.

SAS aikoo ulkoistaa toimintojaan ja tekee niillä myös kauppaa, erityisen paljon voimia kysyy kuitenkin palkkojen lasku jopa 15 prosentilla.

Työntekijäpuolella on ainoastaan viikon verran aikaa ottaa kantaa pelastuspakettiin. Aikataulun rukkaaminen tuskin on mahdollista, lisäaika kaiken lisäksi pelkästään lisäisi SAS:n ahdinkoa.

Syntyykö palkansaajapuolella yhteinen myönteinen ratkaisu? Tätä sopii epäillä. Yhtiön lentäjät tulkitsivat paketin pikatahtiin uhkailuksi ja saneluksi.

Niinkin asian voi toki nähdä. SAS on kuitenkin tilanteessa, jossa kiusallisen paljon päätös- ja neuvotteluvaltaa on yhtiön ulkopuolella, sen rahoituksesta päättävillä.

Yhtiön koko tavalla vallattoman johdon on tehtävä likainen työ, muun muassa saatava henkilökunta pidettyä kovassa kyydissä, jos SAS mielii välttyä konkurssilta.

Euroopassa, myös Suomessa, on jaksettu ilkkua Kreikalle ja maan jäykille rakenteille ja kyvyttömyydelle uudistua kuin viime tipassa ankarassa paineessa.

SAS ei ole lentoyhtiöiden Kreikka, silti myös sen uudistuminen on ollut tuskainen ja kivinen tie.

Yhtiöllä on ollut paljon aikaa siivota siipensä menneen ajan painolastista. Lentomatkustamisen monopolit murenivat parisenkymmentä vuotta sitten, mutta tässäkään ajassa SAS ei ole saanut muun muassa raskasta kulurakennettaan kuriin.

Nyt on menossa viimeinen kuulutus, korostaa SAS:n toimitusjohtaja Richard Gustafson.

Lentomatkailun maailma on mullistunut, eikä vähiten halpalentoyhtiöiden ajoittain ällistyttävän hyökkäävän kilpailun takia. Matkustamisen hintaa on painettu alas vauhdilla, joka ravistelee koko alaa.

SAS henkilökuntineen varmasti ymmärsi uuden ajan ongelmat, riittävän todesta niitä ei kuitenkaan otettu. Ehkä on niin, että se yrittämisen ja työnteon tapa, joka oli opittu vuosikymmenissä, ei ollut mullistettavissa edes parissakymmenessä vuodessa.

Toivoa voi hakea lentoliikenteen kasvusta, matkalippujen hintojen nostamisesta ja niiden vilkastuvasta kaupasta. Tämän tien SAS on lentänyt laihoin tuloksin loppuun asti.

SAS ei ole yksin vastatuulessa lentävä yhtiö. Odotettavissa on lisää synkkiä uutisia.

Päivän lehti

30.3.2020