Pääkirjoitukset

Suojatie on kokenut karmivan inflaation

Poliisi on valvonut kuluneella viikolla tehostetusti suojateitä ja tähdentänyt heijastimen käyttöä. Ja aiheesta.

Hämeenlinnassa moni autoilija sai tehovalvonnassa sakot, kun ei tullut suoneeksi jalankulkijalle tilaa astua suojatielle. Autoja pyyhälsi myös suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohi.

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tämänsyksyinen raportti suojatieonnettomuuksista on karua kertomaa. Jalankulkijoiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista puolet tapahtui suojateillä vuosina 2010–2014. Samoin puolet liikennevakuutuksesta korvatuista jalankulkijan vammautumisista sattui suojateillä.

Suojatie vaikuttaa tarjoavan valheellista suojaa etenkin iäkkäille jalankulkijoille, jotka eivät selviä onnettomuuden vammoista yhtä hyvin kuin nuoremmat. Tästä on koettu kylmäävä esimerkki hiljan myös Hämeenlinnassa.

Suojatieonnettomuuksien taustalla on usein havaintovirheitä. Valtaosassa turmia moottoriajoneuvon kuljettaja ei havainnut toista osapuolta lainkaan, mihin useimmiten vaikutti pimeään aikaan heijastimen puuttuminen. Havaintovirheitä sattui myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Arviointi- ja ennakointivirheisiin johti liian suuri tilannenopeus.

Autojen vauhdin hidastaminen olisi tehokas tapa vähentää suojatieonnettomuuksia ja niiden turmiollisuutta. Hitaampi ajovauhti antaisi kuljettajalle paremmin aikaa reagoida.

Pelkkä nopeusrajoitus ei riitä. Tepsiviä keinoja ovat hyvä näkyvyys, suojatien korottaminen ja tien kaventaminen suojatien kohdalla. Tarvitaan kaikkiaan myös lisää suojatievalvontaa ja parempia suojatiemerkintöjä.

On hälyttävää, että vain hiukan yli puolet jalankulkijoista käyttää heijastinta. Hämärällä tai pimeällä kuolleista jalankulkijoista vain ani harvalla on ollut heijastin. Heijastimen käyttämättömyys ei silti vapauta autolla ajavia vastuusta.

Suojateiden ja niitä koskevien säännösten kunnioitus on kohdannut inflaation, johon on ehdotettu ratkaisuksi jopa suojateiden vähentämistä.

On kansallisen ryhtiliikkeen, itsetutkiskelun ja asennemuutoksen paikka. Yhteisten sääntöjen kunnioittaminen lisäisi merkittävästi meidän jokaisen turvallisuutta liikenteessä. On korkea aika muita huomioivalle liikennekulttuurille.