fbpx
Pääkirjoitukset

Suomi ei olisi vähääkään kaivannut hallituskriisiä

Itse asia unohtui taka-alalle odoteltaessa myöhään perjantai-iltana vihoviimeistä kompromissia, jotta keskusta ja kokoomus voisivat jatkaa hallitusyhteistyötä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistus tarvitaan, jotta kansalaiset saisivat tasavertaisesti laadukkaita palveluita verovaroja tuhlaamatta.

Uudistuksen sijasta pääosaan nousivat poliittinen valtapeli, kahden puolueen ideologiset erot, aluepolitiikka, maakuntien asema ja pääministeri Juha Sipilän (kesk.) toimintatavat.

Sipilän hallitus antoi kesällä heti alkajaisiksi ota tai jätä -tarjouksen työmarkkinajärjestöille. Tilanne tulehtui pahasti, ja etenkin pakkolait hiertävät edelleen. SDP:n Antti Rinne ilmoitti perjantai-iltana, ettei hänen puolueensa lähde hallitukseen kuin uusien vaalien kautta.

Torstai-iltana Sipilän ultimaatumi kuului, että jos sote-sopua ei yön aikana löytyisi, pääministeri kävelisi presidentin luo eli pyytäisi hallitukselle eroa. Kului perjantai, ja tuli uusi ilta, eikä julkisuuteen ehtinyt tulla juuri muuta kuin Sipilän uusi uhkavaatimus: ratkaisu pitää tulla perjantain aikana.

DRAMAATTISEEN sävyyn julkisuuden kautta neuvotellut Sipilä vei näin hallituksensa kuilun partaalle. Johtamistapaa on yleisesti kummasteltu.

Samalla sekä keskusta että kokoomus ajautuivat nurkkaan, josta on vaikea päästä kasvojaan menettämättä pois. Kuinka ennakkoon suunniteltu manööveri hallituskriisin aiheuttaminen oli, jää poliittisen historian selvitettäväksi.

Kokoomukselle Sipilän itsepintaisesti ajama 18 alueen malli ei ole käynyt, koska asiantuntijat eivät ole sellaista suositelleet. Pääministeripuolue on kyllä halunnut kuulla alan asiantuntijoita, mutta heidän antamistaan neuvoista ja johtopäätöksistä on kehitelty keskustalainen versio.

Pääministeri Juha Sipilä on toistuvasti muistuttanut, kuinka vaikeassa tilanteessa Suomi on. Maan talous konttaa vuosi toisensa jälkeen, työllisyystilanne on surkea, ja alkusyksystä päälle kaatui vielä pakolaiskriisi.

HALLITUSKRIISIN synnyttäminen sote-alueiden määrään vetoamalla on ennennäkemätöntä. Tilanteen kriisiyttäminen ei ole tosiaankaan sitä, mitä kansalaiset kauan odotetulta rakenneuudistukselta odottavat.

Koko poliittinen kenttä on Suomessa sekaisin äärimmäisen pahaan aikaan, eikä ole vähäistäkään epäselvyyttä siitä, kenelle siitä kuuluu vastuu.

Menot