Pääkirjoitukset

Suomi voisi olla Euroopan akkutehdas

Sähköautojen tulevaisuus on laittanut valmistajat liikkeelle.
Uudenkaupungin autotehdas auttaa Suomea saamaan akkukennoja valmistavan tehdasinvestoinnin. Valmiita autoja odottamassa satamassa kuljetusta ulkomaille. Kuva: Kari Mankonen
Uudenkaupungin autotehdas auttaa Suomea saamaan akkukennoja valmistavan tehdasinvestoinnin. Valmiita autoja odottamassa satamassa kuljetusta ulkomaille. Kuva: Kari Mankonen

Euroopasta ponnistava autoteollisuus sähköistyy voimalla. Samalla se haluaa vähentää riippuvuuttaan kiinalaisista akuista.

Molemmat kehityssuunnat ovat isoja mahdollisuuksia Suomelle. Maaperässämme on poikkeuksellisen paljon akkuihin tarvittavia raaka-aineita, mutta Suomen pitää löytää oma paikkansa tässä ravintoketjussa.

Varsinaisessa akkutuotannossa on monta vaihetta. Malmien louhinnan jälkeen niitä jalostetaan ensin kemikaaleiksi ja materiaaleiksi. Sen jälkeen valmistetaan akkukennot ja kootaan varsinaiset akut.

Valtio on keskeisenä omistajana Terrafamessa, joka Sotkamossa louhii nikkeliä ja kobolttia. Litiumin louhintaa valmistellaan Kaustisella ja Kokkolassa. Kokkolassa jalostettava koboltti tuodaan pääosin Kongosta.

Jatkojalostusta varten on suunnitteilla tuotantolaitos Harjavaltaan. Varsinaista akkupakettien kokoonpanoa on suunnittelemassa Valmet entiseen Nokian kännykkätehtaaseen.

Akkukennoja valmistavaa tehdasta suomalaiset ovat yrittäneet saada tänne mm. Teslaa lähestymällä. Ruotsalaiset ovat tässä vaiheessa edellä suunnitelmissaan. Yhdessä BMW:n ja Volkswagenin kanssa Northvolt-yhtiö on tekemässä 1,5 miljardin investointia Ruotsiin akkukennojen valmistukseen.

Asiantuntijoiden mukaan myös Suomella on hyvät mahdollisuudet houkutella suurinvestointia. Teslan lisäksi myös Mercedestä rakentava Daimler voi hyvin olla kiinnostunut. Sen kokemukset Uudenkaupungin autotehtaasta ovat hyviä.

On tärkeää löytää oma paikka taloudellisessa ravintoketjussa. Logistiikan näkökulmasta on hyvä muistaa, että suurten autonvalmistajien tehtaat sijaitsevat pääosin itäisessä Keski-Euroopassa.

Raaka-aineiden louhinta, jalostaminen ja materiaalien valmistaminen voi olla aivan hyvä rooli. On selvää, että akkukennojen valmistaminen ja varsinaisten akkujen kokoaminen ovat molemmat kilpailtuja alueita muuallakin kuin Kiinassa.

Sähköautojen ympärille on syntynyt ennennäkemätön buumi valmistajien keskuudessa. Vielä pitäisi saada ihmiset ostamaan niitä.