Pääkirjoitukset

Suuntaus on sähinään mutta murina jatkuu: Polttomoottorista luopuminen on helpommin sanottu kuin tehty

Euroopan komissio esittää, ettei uusia polttomoottoriautoja voisi myydä EU:n alueella vuodesta 2035 eteenpäin. Polttomoottoreista luopuminen on helpommin sanottu kuin tehty.
Täyssähköautojen latausverkoston rakentaminen on suurinvestointi.
Täyssähköautojen latausverkoston rakentaminen on suurinvestointi.

Euroopan komission pyrkimys on hyveellinen, saada liikenteen päästöt kuriin vähentämällä fossiilisten polttoaineiden käyttöä.

Suomessa pyrkimys on haastava ja monia ahdistavakin, koska harvaan asutussa maassa on läntisen Euroopan vanhin ja tiukasti verotettu autokanta.

Autokannan keski-ikä on Suomessa 12,5 vuotta ja sen kierto vie yli 20 vuotta. Niinpä useimpien alla on vanha, vaihtoarvoltaan vähäinen ajopeli, josta ei niin vain siirrytä kalliiseen, uuteen sähköautoon, ilman ladattavien autojen suuria hankintatukia.

Tätä tahtia tarjolla ei ole pitkään aikaan riittävästi edullisempia, käytettyjä täyssähkövaihtoautoja.

Latausverkosto pitäisi Suomessa samalla moninkertaistaa, jotta täyssähköautoja voisi käyttää.

Aikaa H-hetkeen on 14 vuotta. Autonvalmistajien muuttavat tänä aikana isolla rahalla tuotantolinjastonsa täyssähköautojen valmistukseen. Paineet siirtyvät akku- ja kaivosteollisuuteen.

Kimurantti yhtälö tietää sitä, että vanhat bensa- ja dieselautot eivät katoa maanteiltä pitkään aikaan. Niiden käyttö jatkuu, samoin kuin vaihtoautokauppa.

Maantieliikenteen tuleva päästökauppa tietää tosin yhä kasvavaa polttoaineen hintaa.

Useat autonvalmistajat ovat kertoneet luopuvansa tulevaisuudessa polttomoottoriautojen myynnistä Euroopassa. Sähköautot muuttuvat lähivuosina halvemmiksi valmistaa kuin polttomoottoriautot.

Suuntaus vie kohti täyssähköautoja muttei ole aivan yksiselitteistä.

Kun päämäärä on liikennepäästöjen taltuttaminen, ei pidä hirttäytyä ainoastaan yhden keinon varaan.

Vetyautoista ei taida vielä olla pelastukseksi, mutta on muitakin mahdollisuuksia leikata liikenteen päästöjä kohti minimiä.

EU:ssa pitäisi ottaa myös huomioon polttomoottoriautojen huomattava vähäpäästöisyys, kun synteettinen polttoaine tehdään tuulivoimasähkön avulla. Sama pätee biokaasulla kulkeviin polttomoottoriautoihin, mutta EU:n nykylainsäädäntö ja päästökauppa haraavat kummasti vastaan.

Menot