Pääkirjoitukset

Taksiala kaipaakin jo uudistumista

Eiliset uutiset toivat poikkeuksellisen paljon uusia ajatuksia, mutta myös kysymysmerkkejä, tieliikenteeseen.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) paljasti ensinnäkin vapauttavansa taksilupien määrän ja taksikyytien hinnoittelun.

Toiseksi Berner kertoi, että liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu ideaa teiden ja muiden väylien yhtiöittämisestä valtion erityistehtävää hoitavaksi yhtiöksi.

Mikäli nämä ministerin visiot joskus toteutuvat, tarkoittaa se kohtuullisen suurta mullistusta kotimaisessa liikennepolitiikassa.

Taksiala on Suomessa kieltämättä muinaisjäänne, jonka tuotoista ovat saaneet nauttia lähinnä harvat ja valitut.

On siksi pelkästään hyvä asia, jos markkinatalous ja todellinen kilpailu ulottavat lonkeronsa myös taksialalle – kuten linja-autoalalle muutama vuosi sitten.

Taksiasiakkaan ei pitäisi enää 2010-luvulla joutua soittamaan ylihinnoiteltuun palvelupuhelimeen, odottamaan tienmutkassa tai maksamaan kummallisia erikoislisiä ja lähtömaksuja, joiden perusteet ovat vähintäänkin epäselvät.

Ministeri Bernerin kaavailuissa pienimuotoinen kuljetustoiminta 10 000 euron vuotuisiin ansioihin asti sallittaisiin.

Näin kuka tahansa voisi ilman taksilupaa harjoittaa pienimuotoista kuljetustoimintaa.

Ministerin visio on radikaali, mutta yhteiskunnan kokonaisedun näkökulmasta kannatettava. Ainakin siinä vaiheessa, jos taksimaksuille asetetaan jonkinlainen katto.

New Yorkissa matka lentokentältä Manhattanille maksaa tietulleineen 58 dollaria, Tukholmassa summa on voinut olla lähes mikä tahansa.

Tässä asiassa länsinaapuria ei kannata apinoida, vaan parhaat käytännöt tulee hakea muualta.

Ajatus teiden ja väylien yhtiöittämisestä vaatii laajat vaikuttavuusarviot. Autoilijoita on lypsetty Suomessa vuosikymmenet, eikä autoveron tuottoa ole koskaan ohjattu täysimääräisesti tienpitoon.

Vuosittain miljardeja euroja on siirtynyt autoilijoilta muihin tärkeäksi koettuihin kohteisiin.

Lopputuloksena on eurooppalaisittain vanha, saastuttava ja turvaton autokanta sekä korjausvelkaa kirkuva tiestö.

Liikenne- ja viestintäministerin kunniaksi voi todeta, että asiaan vihdoin puututaan.