Pääkirjoitukset

Taksialan uudistuksista seurasi mylläkkä

Kaupunkien kyydit houkuttelevat maaseudun takseja.
Kanta-Hämeen taksikeskittymä taitaa löytyä keskussairaalan rampilta Hämeenlinnasta. Kela-kyydit rullaavat kohtalaisesti, mutta ns. sote-kyydeissä on yhä ongelmia. Kuvaaja: Esko Tuovinen
Kanta-Hämeen taksikeskittymä taitaa löytyä keskussairaalan rampilta Hämeenlinnasta. Kela-kyydit rullaavat kohtalaisesti, mutta ns. sote-kyydeissä on yhä ongelmia. Kuvaaja: Esko Tuovinen

Taksialalla on nyt monenlaista myllerrystä. Kaikkein hämmentyneimpiä ovat asiakkaat, mutta myös taksiautoilijoilla on uudistuksista huonoja kokemuksia.

Ala vapautettiin tarveharkinnasta ja hintojen sääntelystä heinäkuussa. Autoilijat voivat myös ottaa kyytejä mistä vain. Tämä on johtanut siihen, että taksit melkein hävisivät maaseudulta, koska kaupungeissa on enemmän asiakkaita.

Kanta-Hämeessä Kelan kustantamat kyydit ja maakunnallisen kuljetuspalvelupalvelukeskuksen sote-kyydit siirtyivät viime vuonna kilpailutuksien kautta Tampereen Aluetaksin välitettäviksi.

Tästä on syntynyt melkoinen soppa, sillä Tampereen Aluetaksi ei alkuun tuntunut onnistuvan välitystehtävässään.

Vähitellen Kelan kustantamat terveydenhuoltoon liittyvät kyydit ovat alkaneet luistaa, mutta ongelmia on yhä vammaispalvelulain ja vanhustenhuoltolain perusteella myönnettävissä sote-kyydeissä.

Pari viikkoa sitten palvelun isäntäkuntana toimiva Hämeenlinnan kaupunki julkaisi tiedotteen, jonka mukaan sote-kyytien käyttöönottoprojektia ei ole vieläkään hyväksytty. Ainakin yhtenä ongelmana on, ettei kyytien välitykseen hankittu tietokoneohjelmisto ei vieläkään toimi.

Asiakkaita harmittavat turhat odottelut, taksiautoilijoita ainakin se, etteivät maksut tule ajallaan. Yli puolen vuoden takkuilun jälkeen on jo kohtuullista odottaa, että data ja kyytien välitys toimivat.

Nyt on noussut esiin myös epäily siitä, etteivät kyytien välityskeskukset välitä niitä tasapuolisesti kaikille autoilijoille. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on lähettänyt selvityspyynnön välityskeskuksille, mm. Tampereen Aluetaksille.

Epäilynä on ollut, että uusien taksiautoilijoiden on vaikea päästä Kela-kyytien välitysrinkiin eli ajoja ei olisi välitetty tasapuolisesti. Esimerkiksi Kanta-Hämeessä on kyse lähes viiden miljoonan euron potista.

Juuri maaseudulla, jossa muutenkin on vähemmän taksiasiakkaita, kela-kyydit ovat autoilijoille tärkeä tulonlähde. Palvelujen kustantajien Kelan ja kuntien tulee olla tässä todella tiukkoina, etteivät taksipalvelut häviä maaseudulta kokonaan.