Pääkirjoitukset

Taloustietoa pitäisi opettaa enemmän

Suomalaisista jopa 80 prosenttia on sitä mieltä, että talouden tulisi olla kaikille pakollinen oppiaine peruskoulussa. Opettajat eivät ideasta innostu.
Arjen rahankäyttö, säästäminen ja sijoittaminen tai kestävä kuluttaminen ei selvästikään onnistu kaikilta. Kuva: Seppo Pessinen
Arjen rahankäyttö, säästäminen ja sijoittaminen tai kestävä kuluttaminen ei selvästikään onnistu kaikilta. Kuva: Seppo Pessinen

Maksuhäiriöisten henkilöiden määrä on jatkanut kasvuaan tämän vuoden aikana, sen tietävät kaikki. Kesäkuun lopussa maksuhäiriömerkintöjä oli yhteensä 382 700 suomalaisella.

Aiemmissa kevään tilastoissa Päijät-Hämeessä maksuhäiriöisiä oli 9,4 prosenttia asukkaista. Hämäläiset pitivät tilastoissa myös toista sijaa, sillä Kanta-Hämeessä maksuhäiriöitä oli 8,7 prosentilla.

Arjen rahankäyttö, budjetointi, säästäminen ja sijoittaminen tai kestävä kuluttaminen ei selvästikään onnistu kaikilta.

Pörssisäätiö julkaisi keskiviikkona tutkimuksen, jonka tulosten mukaan suomalaisista jopa 80 prosenttia on sitä mieltä, että talouden tulisi olla kaikille pakollinen oppiaine peruskoulussa. Säätiön tavoitteena on muun muassa edistää suomalaisten talousosaamista ja yksityissijoittajien asemaa.

Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeren mielestä ensimmäinen askel voisi olla yhteisten talousopintojen kehittäminen toiselle asteelle nyt, kun oppivelvollisuusikää nostetaan.

Idea ei ole huono, vaikka se saikin jo jonkinlaisen tyrmäyksen opettajien ammattijärjestöltä. Nykyinen opetussuunnitelma OAJ:n käsityksen mukaan turvaa jo talousosaamisen.

Nuorten ja nuorten aikuisten maksuhäiriömerkinnät sekä otettujen pikavippien määrä ei tosin tätä väittämää tue. Taloustietoa pitäisikin opettaa tavalla tai toisella enemmän, omana oppiaineenaan tai osana muuta opetusta. Tarvetta selvästi on.

Sitä paitsi aiemmassa kyselyssä opettajista yli 60 prosenttia oli huolissaan nuorten talousosaamisesta.

Suomalaiset olivat kyselyn perusteella valmiita vähentämään tunteja uskonnosta, ruotsista, kuvataiteesta ja musiikista, jotta taloustiedolle saataisiin tilaa perusopetukseen. Ainakaan toistaiseksi mitään tällaisia suunnitelmia ei kuitenkaan ole tekeillä.

Jotenkin nuorten talousosaamista pitää joka tapauksessa vahvistaa.

Koulu on avainasemassa, mutta yhtä lailla talousoppia voi välittää lapsille kotona. Vähintään talouden peruskäsitteet tulisi hallita silloin, kun nuori lähtee kokeilemaan omien siipien kantavuutta maailmalle.