Pääkirjoitukset

Talvitavarat etsivät ostajaansa

Musta joulu on painajainen suksikauppiaalle. Suomi on lumiosaamisen luvattu maa, mutta sekin on nyt vetinen lohtu.

Sateet ovat sulattaneet monin paikoin jo tykki- ja varastolumetkin eteläisestä Suomesta, eikä suuressa osassa maata ole latua hiihtäjän hiihdellä. Jos hiihtoniilo mielii ladulle, on lunta haettava pohjoisimmasta Suomesta.

Monessa eteläsuomalaisessa urheilukaupassa käärittiin lahjapaketteihin tuotteita reilusti alennettuun hintaan.

Jouluisen varaslähdön jälkeen on alkanut ”kaikkein aikojen alennusmyynti”, rysäys, jossa ei miinusprosentteja säästellä.

Leudossa talvessa ei ole mitään tavatonta. Tällä kertaa se sattuu kuitenkin kaupalle muutenkin peräti hankalaan ja vaikeasti ennakoitavaan aikaan, synkkään taloustilanteeseen, jonka päättymisestä on vain epämääräisiä merkkejä.

Pullistelevien suksivarastojen lisäksi kaupan käsiin ovat jäämässä myös muut talviset sesonkituotteet: talvivaatteet, pakkaskengät ja kaikenlaiset vehkeet ja vempaimet, jotka liittyvät lumiseen, ”vanhanaikaiseen” kunnon talvisäähän.

Kevään tullen ei talvitavaraa osta enää kukaan, vaan tilaa on tehtävä jo aikaisessa vaiheessa uudelle sesongille. Monet tuotteet menevät ”vanhoiksi” ylettömän nopeasti.

Ensi talveksi tulevat taas uudet sukset ja luistimet, ja vanhat jouduttaisiin joka tapauksessa myymään syksyllä reiluilla alennuksilla. ”Vanhaa varastoa” on nykyään turha kysellä kaupan takahuoneesta.

Jos kuranttia tavaraa myydään puoli-ilmaiseksi, edun korjaa kuluttaja, jos hänen aidot tarpeensa vain sattuvat kohtaamaan tarjonnan.

Alennusmyynnit tuovat esille kansalaisten paljon puhutun kahtiajaon: ne, joilla on runsaasti rahaa, saavat parhaan hyödyn. Jouluun jo katteensa käyttänyttä ja vuodenvaihteen laskuihin varautuvaa alennusmyynti ei hetkauta.

Rajuissa alennusmyynneissä mitataan aina myös kuluttajan valistuneisuus. Tarpeetonta tavaraa ei kannata ostaa nurkkaan lojumaan pelkästään siitä syystä, jos sattuu kerrankin halvalla saamaan.

Kaupan näkymiä aina varovaisesti luonnehtiva Kaupan Liitto myöntää, että leuto alkutalvi söi eniten urheilu- ja vaatekaupan joulumyyntiä.

Tyylilleen uskollisena liitto kuvailee alennusmyyntien odotuksia ”maltillisiksi”.

Kaupan liiton kyselyn mukaan peräti kaksi kolmesta kauppiaasta laskee alennusmyyntien kasvuodotukset uudenvuoden tienoon venäläisasiakkaiden varaan.

Valitettavasti venäläisrahan virta ei kuitenkaan ole ehtymätön kultasuoni. Vielä vuosi sitten venäläisten ostokset kasvoivat reilusti edellisvuotisesta, mutta tässä vuodenvaihteessa ei vastaavaa ole odotettavissa.

Talouskehitys ei myöskään Venäjällä ole ollut niin ruusuista kuin aikaisemmin. Jos se ketään kateellista lohduttaa, venäläisetkään eivät rikastu loputtomiin kiihtyvällä tahdilla.