Pääkirjoitukset

Tarpeeton riskinotto maksaa ihmishenkiä

Hotelli Petäyksen tuntumassa sijaitsevalle veneenlaskupaikalle ilmestynyt puomi kummastuttaa veneilijöitä ja kalastajia. Arkistokuva.

Yksinkertaiset keinot olisivat tänäkin vuonna voineet säästää jopa kymmeniä ihmisiä, mutta niitä ei jostain syystä Suomessa oteta vain käyttöön.

Kyse on tietysti huviveneilystä, missä oikein puetut pelastusliivit ja moottorin hätäkatkaisimen käyttö auttavat turvallisuusmielessä jo pitkälle.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien pääsyy vesillä on vuodesta toiseen sama.

Pieni vene kaatuu tai kallistuu, veneestä pudotaan veteen, eikä sieltä kyetä enää pelastautumaan.

Näin tapahtuu tuhansien järvien maassa, missä jokaisen vesilläliikkujan pitäisi tietää, ettei pienessä ja kiikkerässä veneessä kannata seistä. Etenkään ilman pelastusliivejä.

Asenteissa on edelleen runsaasti korjattavaa, myös varttuneemmalla väellä. Tilastoissa nimittäin selviää, että lähes puolet tänä vuonna vesillä menehtyneistä on yli 65-vuotiaita.

Tarpeettoman ja turhan riskinoton seurauksena kuluvan vuoden tilastot näyttävät rumilta.

Tammi-elokuussa vesillä on menehtynyt 40 henkilöä, mikä on saman verran kuin koko viime vuonna yhteensä.

Viime vuoteen verrattuna sisävesialueilla menehtyneiden määrä on peräti kaksinkertaistunut.

Synkkä tilastopiikki saattaa johtua viime vuotta huomattavasti paremmista mökkikeleistä, Trafissa arvellaan.

Kymijoen vesistössä on kuollut tänä vuonna poikkeuksellisen paljon ihmisiä – viime vuonna menehtyneitä oli vertailuajankohtana kolme ja nyt määrä on jo 15. Kymijoen vesistö on yksi Suomen suurimmista ja siihen kuuluvat muun muassa Päijänne ja Keitele.

Sitä vastoin merialueilla tilastot näyttävät paremmilta. Vesiliikenteessä menehtyi merialueilla ainoastaan kuusi henkilöä tammi-elokuussa 2016.

Jokainen onnettomuuden uhri on liikaa, mutta lukua voi silti pitää pienenä, ainakin suhteutettuna veneilyn suureen määrään.

Joka syksy Suomessa ihmetellään, mitä ensi kesänä pitäisi tehdä toisin, jotta vesillä olisi turvallisempaa.

Lainsäädäntöä voidaan aina kiristää, mutta kun valvontaresursseja ei ole, palautuu turvallisuuskysymys vesilläliikkujan asennepuolelle.