Pääkirjoitukset

Tasoristeysturmat kylmäävää luettavaa

Väylävirasto ja liikenneministeriö ovat pyrkineet tuhoisten onnettomuuksien jälkeen tehostamaan vaarallisten tasoristeysten parannustoimia. Tehtävää vain riittää.
Raaseporin tasoristeysonnettomuudessa lokakuussa 2017 kuoli neljä ihmistä ja yksitoista loukkaantui. Kuva: Rami Nieminen
Raaseporin tasoristeysonnettomuudessa lokakuussa 2017 kuoli neljä ihmistä ja yksitoista loukkaantui. Kuva: Rami Nieminen

Tasoristeysten onnettomuustilasto on kylmäävää luettavaa.

Vuosina 2000–2008 valtion rataverkolla ja yksityisraiteilla tapahtui vuosittain 50–60 onnettomuutta. Vuodesta 2009 onnettomuuksien määrä painui alle 40:n ja vuodesta 2017 alle 30:n.

Onnettomuuksissa kuolleiden määrä ei ole laskenut samaa tahtia. Tasoristeysturmissa on kuollut vuosittain ainakin kaksi ihmistä. Loukkaantuneiden määrä on vaihdellut muutamasta pariinkymmeneen.

Uhrimäärä on surullinen varsinkin siihen nähden, ettei vartioimattomia tasoristeyksiä pitäisi nopeiden junien aikaan olla enää lainkaan.

Pääradalta tasoristeykset on sentään saatu poistettua, mutta muualla Suomessa niitä riittää.

Mänttä-Vilppulan viime kevään tasoristeysonnettomuustutkinta on nyt valmistunut ja esittää toimeenpantaviksi useita teknisluonteisia suosituksia.

Mänttä-Vilppulan vartioimattomassa tasoristeyksessä traktori törmäsi kiskobussin kylkeen.

Ainekset olivat koossa paljon traagisemmalle tapahtumalle. Onneksi vain traktorinkuljettaja sai lieviä vammoja ja veturinkuljettaja säilyi toimintakykyisenä evakuoidakseen vähät matkustajat. Kiskobussi syttyi palamaan ja traktori vaurioitui korjauskelvottomaksi.

Onnettomuuspaikan määrittäminen aiheutti lisäksi viivettä. 112 Suomi -sovellus olisi auttanut hätäkeskusta ohjaaman heti avun oikeaan paikkaan.

Onnettomuus osoitti jälleen varoituslaitteettomiin tasoristeyksiin liittyvät vaarat.

Varsinkin Raaseporin tasoristeysturma herätti viranomaiset. Raaseporin vartioimattomassa tasoristeyksessä kiskobussi ja puolustusvoimien maastokuorma-auto törmäsivät toisiinsa lokakuussa 2017. Turmassa kuoli kolme varusmiestä ja yksi junan matkustaja. Loukkaantuneita oli 11.

Tasoristeysten turvallisuuden parantaminen etenee määrärahojen sallimaa tahtia, mutta ongelmana on sekä määrärahojen rajallisuus että maanteiden ja yksityisteiden tasoristeysten suuri määrä.

Suomessa on yhä kymmeniä hyvin vaarallisia tasoristeyksiä, jotka huutavat korjaustarvettaan.

Mainos