Pääkirjoitukset

Telakkaratkaisulla on terve perusta

Suomalaiset sijoittajat ja alihankkijat ovat kiinnostuneita STX:n Turun telakan aseman turvaamisesta, töiden jatkamisesta. Tämä oli viesti Turussa tiistaina järjestystä suljetusta tilaisuudesta.

Paikalla niin turkulaisen kuin samalla suomalaisen telakkateollisuuden tulevaisuutta oli rakentamassa kymmeniä alihankkijoita. Sijoittajia edusti ainakin Aalto Capital.

Liikkeellä ovat kärkijoukossa laivanrakennuksen alihankkijat, jotka ovat huolissaan asemastaan.

Paljon puhutun loistoristeilijän rakentaminen Ranskassa oli karvas tappio, nyt on tärkeää tehdä kaikki mahdollinen, jotta kaksi TUI-varustamon tilaamaa alusta rakennettaisiin Turussa.

Alihankkijoiden edessä on ankara urakka – eikä vähiten siksi, että hajallaan olevat voimat täytyy koota yhteen. Pienet yritykset ovat laivanrakentamisen ammattilaisia, nyt niiden pitäisi pärjätä neuvottelupöydässä.

Ilman sijoittajien kiinnostusta Turun telakka tuskin on pelastettavissa – tässä tapauksessa suunnilleen kaikki kortit olisivat STX:n omistavien eteläkorealaisten käsissä.

Yleisestä kiinnostuksesta on kuitenkin pitkä matka rahaa koskeviin päätöksiin. Sijoittajat hakevat rahoilleen tuottoa ja tässä mielessä tappiolla käyvä Turun telakka ei voi olla erityisen houkutteleva panostuksen kohde.

Samaan aikaan yksityisen rahan kiinnostuksen kanssa puheissa haetaan roolia myös valtiolle. Hurjimmissa esityksissä valtiolle on vaadittu omaa telakkayhtiötä, maltillisissa puheissa vilautetaan osaomistusta.

Valtion – mukana voi olla myös Turun puolen kuntia – rahan syytäminen suuren riskin sijoitukseen on vaikeasti perusteltavissa. Näin siksi, että pelissä on paljon rahaa.

Valtion vähemmistöosakkuus täytyy pitää laskuissa mukana. Jos yksityinen raha panostaa telakkaan, valtio voi olla talkoissa mukana. Tämän liiton perusta olisi terve.

Turun telakan pelastamiseksi on tehtävä työtä, samaan hengenvetoon on kuitenkin aihetta epäillä, kuinka pitkälle suomalainen tahto – sisukin – tässä tapauksessa kantavat.

Pahimpaan on vieläkin varauduttava.

Syytettyjen penkillä elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) tokaisi viime viikolla, että sellaista on vaikea ostaa, mikä ei ole myytävänä. Tämä on tilanne edelleen.

Aihetta on jopa kysyä, miksi eteläkorealainen STX myisi Turun telakan ja hankkisi samalla kilpailijan muun muassa Ranskan telakalleen.

Loistoristeilijän rakentaminen Ranskassa kielii siitä, että Turun telakka ei ole STX:n johdon suurimman kiinnostuksen kohde.

Turun telakka kamppailee myös aikaa vastaan. Nyt pitäisi syntyä nopeassa tahdissa suuria päätöksiä suurista rahoista.

STX, joka heiluttaa tahtipuikkoa, on ollut huomiota herättävän vaitonainen. Selitykseksi on tarjottu eteläkorkealaista yrityskulttuuria, mikä tuskin on koko totuus.

Rakennetaanko TUI-laivat Turussa? Vastauksen kirjoittamisessa STX:llä on paljon valtaa.

Päivän lehti

4.4.2020