fbpx
Pääkirjoitukset

Tieliikennelain uudistus kysyy tarkkaavaisuutta

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan kesäkuun alussa. Vanhaa perustaa säilyy, mutta paljon on myös uutta ja tutustumista vaativaa.
Keltainen sulkuviiva vaihtuu Suomessa valkoiseksi muun Euroopan malliin. Kuva: Pessinen Seppo
Keltainen sulkuviiva vaihtuu Suomessa valkoiseksi muun Euroopan malliin. Kuva: Pessinen Seppo

Uusi tieliikennelaki pyrkii lisäämään liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Se avaa tietä myös kohti liikenteen digitalisoitumista ja automaatiota.

Kannattaa muistaa, että liikenteen riskit ovat kuitenkin pitkälti kiinni siinä kuuluisassa inhimillisessä tekijässä.

Koronapandemian vyöryminen kolhii myös uuden tieliikennelain sisäänajoa, sillä viime viikkoina puheenaiheet ovat kiertäneet yhden asian ympärillä.

Tieliikennelain julkistuskampanja jää tässä tilanteessa peränpitäjäksi. Valitettavasti, sillä mahdollisimman monen kulkijan pitäisi olla tietoisia olennaisimmista käytännön muutoksista.

Pelkästään upouusia liikennemerkkejä on viitisenkymmentä. Niitä on jokaisen käytävä läpi. Esimerkiksi yhdistyvä nuoli viestii ajokaistojen yhdistymisestä vetoketjuperiaatteella.

Keltaiset sulkuviivat muuttuvat lähivuosina valkoisiksi. Vahinko vain, että talvisella maantiellä valkoinen viiva erottuu keltaista heikommin.

Keskeisten muutosten opettelua ei pidä jättää paikan päällä liikenteessä tehtäväksi. Silloin saattaa olla liian myöhäistä ja käydä pahasti.

Uusi laki haastaa kuntia suunnittelemaan pyöräreittejä uudelleen, jopa pyöräkatuja.

Ajorataa risteävästä pyörätiestä pitää varoittaa omalla merkillä. Ja autoilijan pitäisi ymmärtää noudattaa uudenlaista väistämismerkkiä.

Pyöräilijöille voidaan lisäkilvellä sallia ajaminen päin kiellettyä ajosuuntaa. Pyöräilijä saa lisäoikeuksien vastapainoksi velvollisuuden pitää päällä pyörän takavaloa hämärän ja pimeän aikaan.

Talvirenkaiden käyttöpakko järkevöityy kalenterisidonnaisuudesta kelikohtaisuuteen.

Paketti- ja matkailuautojen erillinen nopeusrajoitus jää oikeutetusti historiaan.

Pysäköinti ja pysähtyminen myös tien vasempaan reunaan on taajamissa jatkossa sallittua.

Mainitut muutokset vaativat tienkäyttäjiltä entistä enemmän tarkkaavaisuutta varsinkin alkuun.

Laki ei muuta vähääkään ennakoinnin ja varovaisuuden merkitystä. Tiellä liikkujalla ei ole vastuullaan vain oma vaan muidenkin turvallisuus. Niin nyt kuin vastedeskin.

Menot