Lentoyhtiön juuri vastaanottama Ethiopian Airlinesin Boeing 737 Max 8 Bolen kansainvälisellä lentokentällä Addis Abebassa viime heinäkuussa. Kuva: STR
Lentoyhtiön juuri vastaanottama Ethiopian Airlinesin Boeing 737 Max 8 Bolen kansainvälisellä lentokentällä Addis Abebassa viime heinäkuussa. Kuva: STR
Pääkirjoitukset

Toinen turma uudella koneella painaa Boeingia

Tuorein, Etiopiassa sattunut tuhoisa lentoturma aiheutti ketjureaktion.

Lentoturma on aina ensisijaisesti suuri inhimillinen tragedia. Onnettomuuden syystä riippuen se saattaa olla todella kova paikka myös konevalmistajalle ja lentoyhtiölle.

Lentäminen on todella turvallista lentojen määriin tai lennettyihin kilometreihin suhteutettuna. Matkat lentokentälle ja takaisin ovat paljon vaarallisempia. Vaarallisempaa on myös sisällä lentokoneessa, kun yläkaappeja avatessa tuliaistavarat putoavat päähän. Vaaratilanteita voi syntyä myös kenttien kiitoradoilla, joissa on paljon muutakin kuin lentoliikennettä.

Sunnuntaina kuoli 157 ihmistä, kun Ethiopian Airlinesin Boeing 737 Max 8 -matkustajakone syöksyi maahan. Kone oli matkalla Kenian Nairobiin. Lennolla oli matkustajia 33 eri maasta, mm. neljä ruotsalaista.

Kone oli uusi ja lentoyhtiö kuuluu samaan Star Alliance -ryhmittymään kuin SAS.

Samanlainen kone putosi viime lokakuussa Indonesiassa vieden mukanaan 189 ihmistä. Kummankaan onnettomuuden varsinainen syy ei ole tiedossa.

Etiopian, Indonesian ja Kiinan viranomaiset laittoivat ensin konetyypin lentokieltoon. Tiistaina syntyi ketjureaktio, kun norjalainen Norwegian laittoi konetyypin lentokieltoon. Myös Britannian ilmailuviranomaiset kielsivät konetyypin lennot maahan. Lopulta myös Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA kielsi Boeingin 737 MAX 8 -konemallin lentämisen Euroopassa.

Uusiin lentokoneisiin kehitellään jatkuvasti uusia järjestelmiä. Esimerkiksi uusissa Boeing-koneissa on systeemi, joka automaattisesti painaa lentokoneen nokkaa alaspäin estäen sen nousemista liian jyrkkään kulmaan. Molempia onnettomuuksia vasta tutkitaan, eli selityksiä voi olla muitakin.

Viime vuosikymmenien aikana lentokoneet ja niiden turvajärjestelmät ovat kehittyneet niin paljon, että inhimillisten erehdysten mahdollisuus on käytännössä hävinnyt.

Lentokonejätti Boeingin osakekurssi oli heti maanantaina jyrkässä laskussa New Yorkin pörssissä. Jos onnettomuuksien syyksi paljastuu koneen tyyppivika, ovat niin Boeing kuin Yhdysvaltain ilmailuviranomaiset suurissa vaikeuksissa.