Pääkirjoitukset

Toriparkki on taas päättäjien pöydällä

Keskikaupungin pysäköintiratkaisua on Hämeenlinnassa pyöritelty tällä erää nelisen vuotta. Aina, kun on tullut päätöksen aika, on keksitty pyytää lisäselvityksiä.

Asia on taas yhdyskuntalautakunnan käsittelyssä tiistaina. Päätöksellä alkaa olla kiire, sillä Engelinrannan alueen rakentaminen lähestyy.

Engelinrannan myötä käytöstä poistuu lähes 300 pysäköintipaikkaa, joista osa toimii työmatkalaisten päiväaikaisina parkkipaikkoina.

Pysäköintiratkaisulla pyritään vastaamaan tulevien vuosien tarpeisiin. Se tähtää aina vuoteen 2030. Tosin ei sinnekään ole aikaa kuin 15 vuotta.

Esityksenä lautakunnassa on pysäköintilaitoksen rakentaminen torin alle. Se on asiantuntijoiden suosikki, koska se on toiminnallisesti ehdottomasti paras.

Se on myös tutkituista vaihtoehdoista kallein. Tosin linja-autoaseman korttelissa maan alle ainakin osin suunnitellussa pysäköintilaitoksessa yksittäisen parkkipaikan hinta nousee samaan haarukkaan eli noin 50 000 euroon.

Useiden poliitikkojen suosima hajautettu vaihtoehto tarkoittaisi pysäköintilaitoksen rakentamista linja-autoaseman kortteliin ja tarpeen tullen Kaivoparkin laajentamista.

Kustannuksiltaan se olisi edullisempi, vaikka linja-autoasemalle rakennettaisiin kahteen kerrokseen sekä maan alle että päälle.

Toiminnallisesti hajautettu malli ei ole ideaali. Se ei välttämättä ratkaise ydinkeskustan liike-elämän ongelmia. Kaivoparkki on liian etäällä ja linja-autoaseman parkki palvellee paljolti liityntä- ja työmatkaliikennettä.

Osa kaupunkilaisista vastustaa voimakkaasti toriparkin rakentamista. Monen ihan perusteltu pelko on, että hanke lopulta kaatuu kaupunkilaisten maksettavaksi. Tosin sama koskee mitä tahansa toteutusvaihtoehdoista.

Osa vastustajista perustelee kantaansa sillä, ettei toria saa pilata.

Esimerkiksi Lahdessa ja Kuopiossa pysäköintilaitos näkyy torilla vain parina ilmastointipömpelinä.

Jos autoille tulee sisäänajo myös Hallituskadulta, tilanne on toinen.

Se muuttaa torin ilmettä paljon ja tuskin parempaan suuntaan.

Päättäjillä on pöydällään vaihtoehtoja, joista mikään ei ole täydellinen ja kaikki maksavat. Nyt päätös on kuitenkin tehtävä.

Päivän lehti

8.4.2020