Pääkirjoitukset

Tulevaisuus on verkossa, myös terveyspalveluissa

Harvat meistä enää asioivat pankissa viikoittain tai edes kerran vuodessa. Paikan päälle pankkiin mennään korkeintaan asuntokauppoja tekemään.

Kaikki muu hoituu sähköisesti. Vaikka keskellä yötä voi hoitaa asioita. Tuskin moni kaipaa aikoja, jolloin jonotettiin laskujen kanssa pankkitiskille.

Sähköisessä pankkiasioinnissa Suomi lienee maailman kärkipäätä. Tosin hieman yllättäen muutamissa kehitysmaissa raha-asioiden hoitamiseen on kehitetty todella toimivat mobiiliversiot.

Terveyspalvelut ovat Suomessa paljon pankkeja jäljessä. Maailmalla moni maa on kehittänyt myös terveyteen liittyviä sähköisiä palveluita huomattavasti Suomea pidemmälle.

Yhdysvalloissa ja monissa Euroopan maissa on mahdollista esimerkiksi tutustua omiin terveystietoihinsa netin kautta. Myös erilaiset koetulokset tulevat suoraan omaan älypuhelimeen.

Suomessa on mahdollista varata tai peruuttaa lääkärin vastaanotto tai laboratorioaika netissä. Siinä ovat olleet suurin piirtein terveyteen liittyvät sähköiset palvelut.

Pitkällisten kokeilujen jälkeen on saatu sentään sähköinen resepti, ettei tarvitse säilytellä iänikuisia reseptikaavakkeita.

Tietoturvan pitää sähköisissä palveluissa olla varmistettu. Jos johonkin tallennetaan ihmisten terveystietoja, pitää olla varmaa, etteivät asiattomat pääse niihin käsiksi.

Osittain palvelujen hidas kehittäminen on kiinni myös asenteista. Suomalainen uskoo, että vaivaan voi saada avun ainoastaan menemällä lääkärin vastaanotolle. Edes hoitajan vastaanotto ei riitä.

Hämeenlinnassa sähköisiä terveyspalveluita on kehitetty jo jonkin aikaa. Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tuo keväällä saataville ensimmäiset versionsa. Se on nykyaikaa.

Ei silti pidä unohtaa niitä ihmisiä, jotka eivät käytä tietotekniikkaa ja verkkoa. Heitä on varsinkin iäkkäissä ihmisissä paljon.

Pitää olla tarjolla vaihtoehtoisia tapoja saada terveyspalveluita. THL kehittää nyt ns. puolesta-asiointia. Siinä omaisen tai läheisen on mahdollista auttaa esimerkiksi iäkästä ihmistä verkkoasioinnissa.

Monelle muutos on varmasti hankala. Kun verkkoasiointiin tottuu, sitä ei vaihtaisi pois. Kaikkea ei silti pysty hoitamaan verkon kautta. Lääkärin ja hoitajan vastaanottoja tarvitaan tulevaisuudessakin.

Päivän lehti

2.4.2020