Pääkirjoitukset

Tunnistautuminen haastaa verkkomaksut

Tunnistautuminen erilaisissa verkkopalveluissa ja verkkokaupoissa on uuden ajan edessä. Pankkien avainlukulistojen käyttö vanhaan tapaan ei täytä EU:n maksupalveludirektiiviä.
Verkkomaksaminen on murroksessa. Uusin porras on vahva tunnistautuminen. Kuva: Esko Tuovinen
Verkkomaksaminen on murroksessa. Uusin porras on vahva tunnistautuminen. Kuva: Esko Tuovinen

Tunnuslukulistojen käyttö verkkopankkiin kirjautumisen ja maksamisen välineenä voi edelleen jatkua, kunhan tunnistautumista vahvistetaan.

Muutoksen taustalla on syyskuun puolivälissä voimaanastuva Euroopan unionin maksupalveludirektiivi, joka vaatii vahvaa sähköistä tunnistautumista ja pyrkii näin lisäämään maksamisen turvallisuutta.

Alkuvaiheessa hämmennystä herätti käsitys, että verkkopankkien paperisista tunnuslukulistoista täytyisi luopua välittömästi. Kotitietokoneella laskuja maksaville osittain ennenaikainen tieto tiesi tuskaa.

Monet pankit kuten Nordea ja Danske Bank luopuvat ns. avainlukulistoistaan ja ovat siirtyneet mobiilitunnistautumiseen. Älypuhelittomalle on tarjolla tunnuslukulaite.

Mobiiliavaimen lisäksi OP-ryhmä säilyttää pankkipalveluissa tunnusluvut tekstiviestivahvistuksella. S-Pankkikin säilyttää listat tekstarilisällä.

Finanssivalvonta on asiaankuuluvasti edellyttänyt, että pankin asiakkaiden pitää voida käyttää tunnuslukulistoja maksamisessa ja maksutilien käytössä niin kauan, kunnes pankki on varmistanut uusien menetelmien käytettävyyden, saavutettavuuden ja toimintavarmuuden.

Painetut tunnuslukulistat ovat olleet yleisesti käytössä pankeilla Suomessa, mutta niiden turvallisuutta heikentää kopiointivaara.

Verkkomaksamisen murros on ollut käynnissä pitkään. Älypuhelinta kaikkeen käyttävät ovat marssineet muutoksen eturintamassa. Heillekin tulee maksupalveludirektiivin myötä helppoon maksamiseen jokunen mutka lisää.

Myös verkkokaupasta isompia ostoksia tekevän pitäisi jatkossa tunnistautua pankkitunnuksilla, kertakäyttöisellä salasanalla tai sormenjäljellä.

Uudistus tuottaa verkkokaupalle hankaluuksia. Osa yrityksistä ei edes ehdi tekemään teknisiä muutoksia ajoissa.

Vaikka muutos saattaa tuntua hankalalta ja vaivalloiselta, kyse on turvallisuudesta.

Ongelmia uusissa tunnistusmenetelmissä tuottaa se, että asiakkaissa on heitäkin, joille nykyaikainen tietotekniikka ei syystä tai toisesta luonnu. Helppoja ja turvallisia maksutapoja pitää edelleen kehittää.