Pääkirjoitukset

Ulkomaankauppa ei saa hyytyä kiukutteluun

Runsaan kahden prosentin palkankorotukset peräkkäisinä vuosina eivät ole tätä päivää.
Lakkovaroitus on annettu. Lakko koskisi koko Suomen kauppamerenkulkua ja jäänmurtajia. Kuvaaja: PETRI PUROMIES

Merikuljetusten järjestäminen on taas kerran Suomessa vaakalaudalla. Kiistan kummankin osapuolen olisi kuitenkin syytä ottaa takapakkia vaatimuksissaan.

Suomen Merimies-Unioni (SMU) jätti torstaina lakkovaroituksen. Puheenjohtaja Simo Zitting kommentoi, että varustamot haluavat käytännössä kaksinkertaistaa EU:n ulkopuolelta tulevan työvoiman rahtialuksilla.

Tätä edunvalvojana toimiva SMU ei tietenkään voi hyväksyä.

Työnantajat ovat puolestaan huolissaan kustannuksista. Työnantajapuoli esittää nollakorotusta, kun taas Merimies-Unioni esittää sekä ensimmäiselle että toiselle vuodelle yli 2,5 prosentin palkankorotuksia.

Työnantaja ei oikein ymmärrä, miksi Merimies-Unioni ajaa yleisen tason merkittävästi ylittäviä palkankorotuksia alan sisällä jo entuudestaan eniten ansaitsevalle ryhmälle.

Kiistassa on merkittävät panokset, sillä mikäli sopua ei synny, Merimies-Unionin lakko alkaisi maaliskuun ensimmäisenä päivänä kello 10.

Lakko koskisi koko Suomen kauppamerenkulkua ja jäänmurtajia.

Jäänmurtopalveluita tuottavan valtionyhtiö Arctian kanta on, että Suomen Merimies-Unioni uhkaa koko Suomen kauppamerenkulkua ja jäänmurtajia lakolla, kun jääolosuhteet Suomen merialueilla ovat haastavimmillaan.

Vipuvoima on talvesta ja jäästä johtuen nyt kovimmillaan, tätä neuvotteluasetta ei voi käyttää juhannuksena.

Elinkeinoelämän Keskusliitossa on laskettu, että Suomen ulkomaankaupasta huomattava osa eli 80 prosenttia kulkee merireittejä pitkin.

Tästä syystä lakkovaroitus on syytä ottaa tosissaan.

Kahden ja puolen prosentin palkankorotukset peräkkäisinä vuosina eivät kuitenkaan ole tätä päivää, joten pelivaraa on jätetty kummallekin osapuolelle.

Neuvottelutulokseen pääseminen edellyttää vastaantuloa ja toisen näkökantojen ymmärtämistä ja hyväksymistä. Suomen taloustilanne ei kestä avainalan lakkoilua tai osapuolten kiukuttelua.

Satamia ei saa päästää tukkeutumaan eikä kauppaa pysähtymään.