Pääkirjoitukset

Usko alueellisiin lehtiin ja mediaan palautui

Sanoma teki U-käännöksen ja ostaa Aamulehden ja Satakunnan Kansan.
Kun suomalaisia pyydettiin pisteyttämään eri medioita luotettavuuden ja kiinnostavuuden mukaan, selvään kärkeen nousivat painetut ja digitaaliset sanomalehdet. Kuva: Riku Hasari
Kun suomalaisia pyydettiin pisteyttämään eri medioita luotettavuuden ja kiinnostavuuden mukaan, selvään kärkeen nousivat painetut ja digitaaliset sanomalehdet. Kuva: Riku Hasari

Pörssiyhtiö Sanoma on tehnyt strategiassaan muutoksen, joka on siirtänyt yhtiön katsetta kansainvälisestä suunnasta takaisin kotimaahan.

Samalla Sanoma tuntuu uskovan – muutamia vuosia kestäneiden seikkailujen jälkeen – sanomalehtien ja alueellisten digitaalisten medioiden tulevaisuuteen.

Tiistaina Sanoma ilmoitti ostavansa Alma Median aluelehtiä kustantavan Alma Media Kustannuksen. Yhtiö kustantaa Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa sekä kolmeatoista pienempää lehteä Pirkanmaalla sekä Länsi- ja Keski-Suomessa.

Kauppahinta on noin 115 miljoonaa euroa, ja kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksyntää.

Yrityskauppaa pidettiin tuoreeltaan historiallisena, mitä se toki onkin. Silti siitä ei oikein millään saada mannerlaattoja siirtävää ja median moniäänisyyttä tappavaa fuusiota, sillä alalla tiedetään, mistä tilaukset pääosin tulevat: merkityksellisistä alueellisista uutisista ja ilmiöjutuista.

On luottamusta herättävää huomata, miten Sanomassa nyt tunnustetaan, ettei alueellisilla medioilla ole tulevaisuutta, mikäli ne puhuvat eri äänellä kuin omallaan. Ja jos alueellinen ääni häviää, katoaa suuri osa alueellista identiteettiä. Pikku-Hesareita ei tästä syystä Tampereelle ja Poriin ole kuulemma luvassa.

Kannattaa myös muistaa, että vaikka Helsingin Sanomat on Pohjoismaiden suurin 7-päiväinen sanomalehti, on se Suomessa suvereeni alueellinen markkinajohtaja ainoastaan etelässä.

Maakunnallisten ja alueellisten medioiden elinehto on se, että niitä tekevät luotettavasti ja kiinnostavasti paikkakuntansa tuntevat journalismin ammattilaiset.

Sattumalta juuri eilen julkaistun tutkimuksen mukaan suomalaisista 77 prosenttia pitää journalismia erittäin tärkeänä osana demokraattista yhteiskuntaa ja lähes kaikki muutkin ainakin jossain määrin tärkeänä. Kun suomalaisia pyydettiin pisteyttämään eri medioita luotettavuuden ja kiinnostavuuden mukaan, selvään kärkeen nousivat painetut ja digitaaliset sanomalehdet.

Nämä tulokset antavat uskoa lehtitaloille, jotka kilpailevat paitsi keskenään myös kansainvälisiä jättejä vastaan.