Pääkirjoitukset

Uutta uskottavuutta Turun telakalle

Pitkään jatkunut soutaminen ja huopaaminen turkulaisen telakkateollisuuden ympärillä päättyy, kun saksalaisyhtiö Meyer Werft ja Suomen valtio ilmoittivat ostaneensa talouden myrskyissä pitkään keikkuneen Turun telakan.

Huippu-uutisen kruunasi kahden uuden risteilijän tilaus. Miljardin laivatilauksilla on ensin alkuun 10 000 henkilötyövuoden työllisyysvaikutukset, jotka toivottavasti tuovat työtä myös maakuntien alihankkijoille Forssan seutua myöten.

Laivanrakennuksen ongelmat ovat kulminoituneet väistyvän omistajan korealaisen STX:n talousvaikeuksiin, jotka pudottivat turkulaistelakan kansainvälisen risteilijäbisneksen paalupaikalta.

Nyt tilanne on kaikilta osin toisenlainen. Omistajiksi tulevat 30 prosentin osuudella Suomen valtio sekä vakavarainen saksalaistelakka. Se valikoitui yhteistyökumppaniksi vajaa vuosi sitten, jolloin suomalaisen laivanrakennuksen tulevaisuutta ryhdyttiin toden teolla ratkaisemaan.

Valtion mukaantulo oli väistämätöntä, vaikka sitä pitkään emmittiin. Valtio tuo hankkeeseen uskottavuuden, jolla ulkomainen toimija saatiin uskomaan suomalaiseen vaihtoehtoon. Kyse on kuitenkin markkinaehtoisesta laivanrakennusbisneksestä, jossa pitää olla uskottava ja sitoutunut kaupallinen toimija.

Saksalaistelakka arvioitiin heti sellaiseksi, sillä kaupan kylkiäisenä Suomeen saatiin myös tukeva tilauspaketti. Saksalaisvarustamo TUI-Cruises tilaamat risteilijät ovat samanlaisia kuin parhaillaan Turussa rakenteilla oleva alus. Lisäksi optiona on kahden vastaavan risteilijän tilaus.

Kauppa osoittaa konkreettisesti, että suomalaiseen osaamiseen uskotaan ja siihen tartutaan, kunhan taustat ovat kunnossa. Korealaisaikana niin ei valitettavasti ollut, joten suomalainen laivanrakennus oli vähällä upota kovassa kansainvälisessä kilpailussa.

Telakkakauppa ja risteilijätilaukset tulivat kuin taivaan lahjana Suomen monenlaisten talousmurheiden keskelle. Turussa tehdään korkean teknologian tuotteita, joissa on kotimaisuus ja osaaminen kunniassa. Se luo uskoa, että suomalainen työ voi pärjätä globaaleilla markkinoilla kivikovassa bisneksessä, vaikka murheita riittää ylikapasiteetista ja rajusta hintakilpailusta lähtien.

Korealainen STX on osaomistajana myös Helsingin Hietalahden telakassa. Nähtäväksi jää, kuinka sen omistus järjestyy. Ovatko korealaiset kokonaan irtautumassa Suomesta vai jatkavatko he yhteistyötä Helsingin telakan toisen omistajan, venäläisen OSK-yhtiön kanssa? Sen osakkeet omistaa Venäjän valtio.

Hietalahden telakan siirtymisestä kokonaan venäläisomistukseen neuvoteltiin jo viime syksynä. Oman mausteensa, eikä edes kovin vähäisen, tuovat Ukrainan kriisin takia Euroopan unionin Venäjälle asettamat taloudelliset pakotteet.

Maailmanpoliittisen tilanteen takia ilmapiiri ei ehkä juuri nyt ole kaikkein otollisin telakkakauppojen teolle.