Pääkirjoitukset

Valinnanvapaus meni, maakuntamalli tuli

Vaikka aiemmat hallitukset eivät ole saanut sote-uudistusta aikaiseksi, sen vieminen maaliin on Marinin hallitukselle uskottavuuskysymys. Aikaa ei ole enää hukattavaksi.
Koronakevät osoitti, ettei terveydenhuollon valmius ole joka puolella Suomea samanlainen. Hoitoon pääsyssä on merkittäviä alueellisia eroja. Kuva: Lassi Puhtimäki
Koronakevät osoitti, ettei terveydenhuollon valmius ole joka puolella Suomea samanlainen. Hoitoon pääsyssä on merkittäviä alueellisia eroja. Kuva: Lassi Puhtimäki

Edellisen hallituksen hellimä ajatus valinnanvapaudesta meni odotetusti roskakoriin, kun Sanna Marinin (sd.) hallitus esitteli perjantaina sote-linjauksensa.

Uusin soteyritys nojaa keskustan jo vuosia ajamaan maakuntamalliin ja SDP:n tahtoon pitää sotepalvelujen järjestäminen ja toteutus tiukasti julkisen sektorin näpeissä.

Sote-esitys on kylmää kyytiä niille Suomen kunnille, jotka ovat ulkoistaneet sote-palvelunsa kokonaisuudessaan yksityisille palveluntarjoajille.

Osa nykyisista ulkoistussopimuksista ei täytä suunniteltuja kriteerejä. Hallitus varautuukin jo sopimusten mitätöimiseen.

Riittävällä väestöpohjalla toteutettavaa sote-uudistusta on väännetty jo 15 vuoden ajan aina Matti Vanhasen (kesk.) ykköshallituksen ajoista lähtien. Sitä ovat olleet sorvaamassa vuorollaan kaikki nykyiset eduskuntapuolueet.

Suurin vääntö on syntynyt sote-alueiden määrästä, jotka ovat vaihdelleet esitysten mukaan 70:stä kahdeksaantoista.

Nyt Marinin hallitus esittää mallia, jossa on 21 sote-maakuntaa sekä Helsinki. Erityistason palveluista vastaa viisi yhteistoiminta-aluetta, käytännössä ne luodaan nykyisten yliopistosairaaloiden erityisvastuualueiden pohjalta.

Perustuslakivaliokunta on kaatanut sote-uudistuksen ainakin vuosina 2015, 2017 ja 2019.

Nyt valmistelussa on hallituksen mukaan otettu erityisesti huomioon eduskunnan perustuslakivaliokunnan linjaukset. Jo oli aikakin.

Sote-uudistuksen saaminen maaliin on hallitukselle uskottavuuskysymys. Vaikka yksikään aiemmista ei ole siihen 2000-luvulla pystynyt, ei asiaa voi tuoda pöydälle enää turhaan. Vuosien varrella soteuudistusten valmisteluun on kulunut satoja virkamiestyövuosia. Turhaa valmistelutyötä on tehty niin ministeriöissä kuin maakuntatasollakin.

Nyt olisi vihdoin saatava päätös valmiiksi ja toteutus käyntiin. Koronakevät osoitti, ettei terveydenhuollon valmius ole joka puolella Suomea samanlainen. Hoitoon pääsyssä on merkittäviä alueellisia eroja.

Näiden erojen tasoittamiseen pyrkii tämä uusinkin sote-yritys.

Päivän lehti

13.7.2020