Pääkirjoitukset

Valtion väyläyhtiö hiplaa tienkäyttäjien kukkaroa

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerillä (kesk.) on vankka usko markkinavetoisuuden etuihin väylänpidossa. Valtion liikenneverkkoyhtiötä koskeva selvitys on valmistumassa alkuvuodesta.

Väyläyhtiöllä on määrä taata liikenneinfrastruktuurin ylläpidolle sekä kehittämiselle kestävä rahoitus. Julkinen raha ei Bernerin mukaan tähän riitä. Ei niin, kun valtio palauttaa väylänpitoon vain osan liikenteeltä nykyisin kerättävästä rahasta.

Muutos mullistaisi liikenteen vero- ja maksurakenteen. Kaavailluilla käyttömaksuilla on tarkoitus korvata nykyiset verot ja maksut eikä lisätä liikenteen käyttäjien talousrasitusta.

Visioitu digitaalinen ratkaisu seurata ja sitten laskuttaa ajokilometrejä tai kulutettua aikaa herättää paljon kysymyksiä. Palvelujen hinnat pitää kuulemma kurissa markkinoille ehkä syntyvä kilpailu.

Berner kuvailee blogissaan liikenteeseen palvelumalleja, joista asiakas valitsee tarvitsemansa kuten telemarkkinoilla. Tienkäyttömaksu voisi tarkoittaa kilometrihinnoittelua tai kiinteähintaista kuukausipakettia.

Ratkaisuksi on esitetty jopa autoon asennettavaa ”mustaa laatikkoa”. Sen kustannukset ja yksityisyydensuojan säilyminen epäilyttävät.

Polttoaineverotus on tähän asti vastannut hyvin ajomäärien seurannasta ja kannustanut vähän kuluttavien ajoneuvojen hankintaan.

On totta, että rapistuvien väylien korjausvelka vain kasvaa ja ilman muutoksia uudet liikennehankkeet jäävät toteuttamatta. On tulkinnanvaraista, onko väyläyhtiö käyttömaksuineen paras ratkaisu.

Valtion budjetinpitoa kyllä keventäisi liikenneinvestointien siirtyminen väyläyhtiölle. Yhtiöitys saattaa tehostaa väylien ylläpitoa, mutta vaarana on väyläyhtiön investointien painottuminen parhaiten tuottaviin kohteisiin.

Luvattu kustannusneutraalius saattaa kaatua siihen, ettei autoverotusta huojenneta riittävästi. Väylistä voisi tulla peltilehmien lypsyautomaatti. Suomalaiset eivät Autoliiton kyselyn mukaan halua mitään teknistä, liikkumista seuraavaa tieveroa eivätkä tietullimaksuja moottoriteille.

Hallitus päättää väyläyhtiöstä ensi keväänä kehysriihessä.

Kiire painaa liikaa, jos väyläyhtiö halutaan pystyyn jo ensi vuoden alusta. Keskustelulle ja vaihtoehtojen pohdintaan on varattava kunnolla aikaa ennen päätöksiä.

Päivän lehti

21.1.2020