Pääkirjoitukset

Varovaista vihreää valoa pääradan investoinneille

Ei mitenkään riitä, että junat kulkevat aikataulussa ja lujaa vauhtia vain kahden Suomen isoimman kaupunkiseudun välillä. Kyytiin pitää päästä väliltäkin.
Sanna Marin nousemassa junaan maakuntien Päärata plus -hankeen tilaisuudessa viime tammikuussa Helsingissä. Oikealla Anna-Kaisa Ikonen (kok.), myös Tampereelta. Kuva: Joel Maisalmi
Sanna Marin nousemassa junaan maakuntien Päärata plus -hankeen tilaisuudessa viime tammikuussa Helsingissä. Oikealla Anna-Kaisa Ikonen (kok.), myös Tampereelta. Kuva: Joel Maisalmi

Antti Rinteen (sd.) hallitus esitteli tiistaina ensimmäisen lisäbudjettinsa. Merkittävään rooliin, uuden hallituksen kasvoiksi nousi SDP:n tulevaisuuden nimi, tamperelainen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin.

Rinne kiiruhti samaan aikaan Ruotsiin ensimmäiselle ja samalla kiistatta merkittävälle vierailulleen. Yhteiset asiat ovat nyt naapurimaille aikaisempaakin tärkeämpiä, kun molemmissa maissa on jälleen kerran demaripääministeri.

Lisäbudjetin painotus on vahvasti liikenneministerin toimialassa. Väylänpitoon tarvitaan hallituskaudella runsaasti rahaa ja nyt mittaville investoinneille luodaan sellaista pohjaa, jotta ne voivat toteutua.

Yleissuunnittelu on ennen kaikkea edellytys, jotta pääradan perusparannukseen voidaan edes hakea ehdottoman tarpeellista EU-rahoitusta. Nyt myönnetyllä 11 miljoonan suunnittelurahalla on siten iso merkitys.

Suomen valtasuonen, pääradan uudistaminen tulevaisuuden liikennöintitarpeiden mukaiseksi on valtava hanke, jonka rahoitus on vielä monen mutkan takana. Siksi poliittisilta päätöksiltä kaivataan pitkäjänteisyyttä.

Ihmisten liikennöintitapojen muutos ilmastoystävällisempään suuntaan tuo lisää painetta rautateille.

Helsingin ja Tampereen välinen rautatie parannetaan useassa pätkässä ja useiden vuosien aikana. Liikenteen on sujuttava paljon nykyistä paremmin mahdollisimman pian. Jokelan kaltaiset sujuvuutta vuosia vaivanneet pullonkaulat pitää purkaa ensimmäiseksi.

Ei myöskään mitenkään riitä, että junat kulkevat aikataulussa ja lujaa vauhtia sekä kelissä kuin kelissä vain kahden Suomen isoimman kaupunkiseudun välillä. Kyytiin pitää päästä väliltäkin.

Sujuvasanaisella Sanna Marinilla on hyvät mahdollisuudet nousta työnsä aloittaneen hallituksen suosituimmaksi ministeriksi.

Liikenneministerin tehtävässä on tällä kerralla harvinaisen paljon kannuksia tarjolla, kun ajatellaan vertailukohdaksi hänen edeltäjäänsä, keskustaa edustanutta –ei niin kovin suosittua – Anne Berneriä.