Pääkirjoitukset

Vastusta ja jännitettä sähköautojen latauksesta

Sähköautojen tuloa jarruttavat uupuvat latauspaikat. Hallituksen lakiesitys pyrkii parantamaan selvästi sähköautojen latausmahdollisuuksia.
Hallitus ja Kuntaliitto ovat eri mieltä sähköautojen latauspaikkojen lisäämisestä. Kuvassa sähköautojen latauspisteitä Sibeliuksenkatu 17:ssä Hämeenlinnassa. Kuva: Sara Aaltio
Hallitus ja Kuntaliitto ovat eri mieltä sähköautojen latauspaikkojen lisäämisestä. Kuvassa sähköautojen latauspisteitä Sibeliuksenkatu 17:ssä Hämeenlinnassa. Kuva: Sara Aaltio

Kuntaliitto suhtautuu happamasti hallituksen kunnianhimoiseen lakiesitykseen sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta. Tai paremminkin siihen, kuinka paljon ja minne niitä pitäisi rakentaa.

Hallituksen esittämä laki velvoittaisi kuntia rakentamaan moninaisia sähköautojen latauspisteitä.

Kunnissa laki koskisi käytännössä kaikkia julkisia rakennuksia.

Latauspaikkoja olisi tulossa kuntien, kuntayhtymien ja niiden tytäryhtiöiden rivitaloihin ja kerrostaloihin sekä kouluihin, päiväkoteihin, sairaaloihin ja muihin julkisiin rakennuksiin.

Lakiesityksen mukaan vuoden 2025 alkuun mennessä esimerkiksi jokaisen yli 20 autopaikan ei-asuinrakennuksen pysäköintialueelle on rakennettava latauspiste joka kymmenennelle autopaikalle.

Pakolliset latauspisteet olisivat todennäköisesti yli yön lataamiseen tarkoitettuja peruslatauspisteitä.

Kuntaliitto painottaa, että latauspisteitä pitäisi rakentaa tarpeen mukaan eikä etupainotteisesti.

Etupainotteinen latauspaikkojen rakentaminen edistäisi valtiovallan mukaan sähköautojen myyntiä ja Suomen päästötavoitteiden toteutumista.

Pienestä hyödystä on Kuntaliiton mukaan tulossa suuria kustannuksia. Valtaosa sähköautojen latauksista tehdään kotona, ja tarvetta peruslataukselle muualla on Kuntaliiton mukaan varsin harvoin.

Yksi peruslatauspiste asennuksineen kustantaa hyvinkin 1 000–3 000 euroa.

Julkisia, nopeitakin latauspisteitä on tähän menneessä syntynyt markkinaehtoisesti esimerkiksi kauppakeskuksiin ja myös kuntien keskustoihin.

Latauspistekeskustelu sähköistää vuosikokouksia varsinkin vanhoissa taloyhtiöissä. Pelkona ovat kalliiksi käyvät asennukset ja mahdolliset sähköjärjestelmien saneeraukset.

Kuntaliitto esittää, että laissa palattaisiin direktiivin minimivaatimuksiin, jotka nekin toisivat lisää latauspaikkoja.

Ennustaa voi, että lakiesityksen terävimpiä kulmia hiotaan lausuntokierroksen jälkeen. Teki niin tai näin, sähköautoista ei Suomessa ole kuitenkaan tulossa muutamassa vuodessa valtavirtaa.