Pääkirjoitukset

Venäjän on erittäin vaikea kiistää osallisuuttaan

Malaysian Airlinesin lento MH17 tuhoutui itäisen Ukrainan yllä heinäkuussa 2014. Olosuhteet 298 kuolonuhria vaatineen tragedian selvittämiseksi olivat alusta asti vaikeat.

Koneen jäänteet putosivat kapinallisten hallitsemalle alueelle, eikä onnettomuustutkinta voinut alkaa normaalilla tavalla. Siitä huolimatta jo ensimmäinen kysymys oli erittäin oleellinen: miten matkustajakoneiden sallittiin lentävän sotatoimialueella?

Tutkijalautakunnan tiistaina julkistettu loppuraportti vahvisti, että koneen tuhosi venäläisvalmisteinen BUK-ilmatorjuntaohjus. Keskeisin kysymys jäi kuitenkin edelleen vaille vastausta. Rikostutkinta on kesken.

VENÄJÄN ON ERITTÄIN vaikea kiistää osallisuuttaan matkustajakoneen alasampumiseen. Sen todistaminen voi kuitenkin osoittautua lähes mahdottomaksi.

Toistaiseksi on yhä olemassa vain keskenään ristiriitaisia väitteitä, joiden tueksi venäläiset ovat järjestäneet jopa oman kilpailevan onnettomuustutkinnan. Venäläisten kilpaileva tiedotustilaisuus järjestettiin tiistaina juuri ennen hollantilaistutkijoiden raportin julkistustilaisuutta. Tiedotuspeli on raakaa ja tunteetonta.

HOLLANNISSA ON OLLUT maansuru, ja Venäjällä suojellaan jo menetettyä mainetta ja kunniaa. Valtaosa eli 196 malesialaiskoneen kuolonuhreista oli hollantilaisia.

Perusongelma on se, että Venäjä ei virallisesti ole missään vaiheessa myöntänyt omien joukkojensa läsnäoloa Itä-Ukrainassa. Väitteiden uskottavuus on kuitenkin pahoin murentunut. Kapinalliset toimivat Venäjän tuella. Jos heidät todetaan ohjuksen ampujiksi, on murha-aseen ja tutkatiedot sen ampumiseksi luovuttanut Venäjä vähintäänkin osasyyllinen.

Venäjä osaa propagandasodan, eikä kaihda keinoja.

Venäjän virallinen selitys on sellainen, että ohjus oli BUK, mutta sen tyyppinen, että ampujat ovat Ukrainan hallituksen joukkoja.

Onnettomuustutkintalautakunta arvostelee loppuraportissaan kovin sanoin Ukrainaa, joka ei sulkenut ilmatilaansa ajoissa. Samana päivänä itäisen Ukrainan yllä lensi peräti 161 siviilikonetta.

Oli todennäköisesti vain julmaa sattumaa, että ohjuksen kohteeksi valikoitui juuri malesialaiskone.