fbpx
Pääkirjoitukset

Veneilykaupunki on vihdoin myötätuulessa – Veneilyn kehittämisessä ei ole kysymys "vain" harrastuksesta tai matkailusta

Rahaa isoihin satamainvestointeihin ei kenties ole, mutta ei ole varaa myöskään jättää veneilyn suomia mahdollisuuksia käyttämättä. Keskustaan pitää päästä myös veneellä!
Veneitä Sotkanrannan laiturissa kesäkuussa vuonna 2019. Väistymässä olevan satamayrittäjän jälkeisestä ajasta ei ole toistaiseksi tietoa. Kuva: Esko Tuovinen
Veneitä Sotkanrannan laiturissa kesäkuussa vuonna 2019. Väistymässä olevan satamayrittäjän jälkeisestä ajasta ei ole toistaiseksi tietoa. Kuva: Esko Tuovinen

Tästä on puhuttu: Vesistökaupunki Hämeenlinna voisi olla myös vilkas veneilykaupunki.

Akuuteimmillaan palveluiden puute on kirpaissut veneilijää polttoaineen käydessä vähiin Vanajaveden aalloilla.

Ajanmukaista tankkauspaikkaa ei ole ollut, ja lisäksi polttoainetarjonta ainoassa tankkauspaikassakin on ollut jatkuvasti epävarmaa.

Ikuisuusongelmaan on tulossa helpotusta ja jopa keskeiseen paikkaan, kun ajatellaan Hämeenlinnan keskustaa ja sen kesäistä matkailuvetovoimaa. Kesäkaupungin keskustaan pitää päästä myös veneellä!

Rantakasinon yrittäjät ovat rakentamassa tankkauspaikan omana investointinaan, mikä merkitsee harvinaisen pitkäaikaisen jahkailun ja vastuunsiirtelyn loppumista. Juuri tällaista tarvitaan!

Uutta vierasvenelaituria ja kaivattua veneentankkauspaikkaa päästäneen rakentamaan ensi vuonna. Merkittävä liikahdus on kuitenkin jo totta. Lisäksi Kirstulan kartanon laituriin on toiveita tankkauspisteestä ja myös septitankista jo tulevaksi suveksi.

Hämeenlinnan akuutti veneilykysymys liittyy Sotkanrantaan, jonka pitkäaikainen satamayrittäjä on lopettamassa toimintaansa kaupungin vuokralaisena ensi kesäkauden päättyessä.

Käytöstä saattaisivat pahimmillaan poistua samaan aikaan sekä Virvelinranta että Sotkanranta, mikä tietäisi noin 200 laituripaikan vähentymistä.

Viime vuoden puolella laajassa valtuustoaloitteessa ehdotettiin, että kaupunki alkaisi suunnitella Sotkanrantaan – Kantolan tapahtumapuiston viereen – nykyaikaista satamaa.

Satamaa tarvitsevat myös viranomaiset, niin poliisi kuin pelastuslaitoskin ja lisäksi Hämeenlinnan Järvipelastajat ry. Veneilyn kaivatussa kehittämisessä ei ole kysymys “vain” harrastuksesta tai matkailusta, vaan myös turvallisuudesta.

Tilanteen vakavuus tuli ilmi kaupungin johtavalle virkakunnalle 6. huhtikuuta järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. Lupaus veneilyn kehittämiseksi on annettu, joskin vielä varovainen.

Rahaa isoihin satamainvestointeihin ei kenties ole, mutta ei ole varaa myöskään jättää veneilyn suomia mahdollisuuksia loputtomiin käyttämättä.

Menot