Pääkirjoitukset

Vielä ehtii kampanjoida

 

Kuntavaalikampanjat vuosimallia 2012 ovat olleet suhteellisen laimeat. Kampanjat eivät näkyneet julkisuudessa niin laveasti kuin aikaisemmin. Valtakunnan tason aatteelliset kysymykset ovat jääneet sen tosiasian jalkoihin, että tulevia suuria uudistuksia, kuntarakenne ja sosiaali- ja terveysuudistus, on tarkoituksellisesti pantattu kuntavaalien jälkeiseen aikaan. Väriä ja puhtia on onneksi saatu paikallisista kysymyksistä, kuten kuntavaaleissa pitääkin. 
 
Laimeus ei suinkaan merkitse sitä, etteikö vaalien tuloksissa riittäisi jännitettävää niin Hämeenlinnassa kuin kahdessa naapurissa. Varsinkin Hämeenlinnan kohdalla voimasuhteiden määritys osuu monen yksityiskohdan osalta herkkään vaiheeseen.
 
Samalla on pelättävissä, että suuret, pitkälle tulevaisuuteen tähtäävät linjaukset jäävät taka-alalle, kun kampanjoinnissa pureudutaan pieniin yksityiskohtiin, kokonaisuuden kannalta lillukanvarsiin. 
 
Maakuntalehden viime viikonloppuna julkaiseman mielipidemittauksen mukaan (vastausprosentti oli tilastotieteilijöiden mukaan riittävä) kolmannes ei ole vielä päättänyt valintaansa. Se on paljon. Puolueilla ja ehdokkailla on edelleen vahvan tekemisen paikka.
 
Täydellistä vallankeikausta ei näytä Hämeenlinnaan olevan luvassa, sillä aseveliakseli kokoomuslaisten ja demarien kesken pitänee heidät tukevasti vallankahvassa myös seuraavalla nelivuotiskaudella. Yhtä itsestään selvä ja vahva ei kaksikon asema kuitenkaan enää jatkossa liene, kuin tähän saakka on totuttu.