Kotimaisia vientiyrityksiä huolettavat mahdolliset globaalit kauppasodat sekä Euroopassa Italian talous ja Brexit. Kuvassa HKScanin tehtaalla Forssassa lastataan sianlihakonttia vientiin. KUVA: Lassi Puhtimäki
Pääkirjoitukset

Vienti työllistää

Vientiteollisuus luo melkein puolet Suomen bkt:sta. Valtiolla merkittävä rooli omistajana.

Vientiteollisuudella on merkittävä vaikutus Suomen kansantalouteen. Samasta yhtälöstä löytyvät perusteet myös valtion omistaman Solidiumin sijoituksiin vientiyhtiöiden osakkeisiin.

Tuoreen teollisuuden tilaaman selvityksen mukaan vientiyhtiöillä on suurempi vaikutus kansantalouteen kuin aiemmin on arvioitu. Lähes miljoonalla on Suomessa töitä vientiyritysten ansiosta.

 

Raportin perusteella vientiteollisuuden yritykset luovat suoraan ja välillisesti 46 prosenttia bruttokansantuotteesta. Ala työllistää suoraan 470 000 ihmistä ja palveluihin se synnyttää toisen mokoman lisää. Viennillä on merkittäviä vaikutuksia työllisyyteen niin alkutuotannossa, rakentamisessa kuin energiahuollossa.

Selvitys perustuu Tilastokeskuksen kansantalouden tilinpitoon, verohallinnon tilastoihin ja vientialan erilaisiin laskelmiin.

Valtio omistajana myös vientiyhtiöissä saa liikkeelle niin poliittiset kuin muut spekulantit. Kuohunta valtion sijoitusyhtiö Solidiumin ympärillä on tällä hetkellä rauhoittunut lähinnä siitä syystä, että eniten intohimoja herättävät Fortum ja Finnair. Ne eivät kuitenkaan kuulu Solidiumin omistuksiin, koska valtiolla on niissä erityisiä intressejä.

Fortumilla on merkittäviä investointeja meneillään Venäjällä ja yhtiö lähti yllättäen mukaan venäläisvetoisen, Pyhäjoelle rakennettavan Fennovoiman ydinvoimalan omistajaksi. Tämä herätti voimakkaita epäilyjä siitä, että valtio olisi omistajana erilaisista syistä johtuen vienyt Fortumin talutusnuorassa Fennovoimaan.

Finnairin lennot itään käyvät kaupaksi ja pitävät reitit myös länteen kilpailukykyisinä. Pidemmän päälle myös Finnairin on selvitettävä mahdollisuuksiaan liittoutua toisen alan toimijan kanssa. Siinä tilanteessa valtion rooli omistajana voi joutua erikoiseen valoon. Kotimaisten lentoreittien ylläpitoon löytyy kyllä erilaisia tukimuotoja ilman, että valtio roikkuu väkisin Finnairin omistajana.

Sen sijaan Solidiumin kautta valtio voi terveellä tavalla olla vientiyhtiöissä osaomistajana. Kassasta löytyy aina sen verran käteistä esimerkiksi tarvittavia yritysostoja varten. Sopivasti kotiin päin vetävä omistaja turvaa näin kotimaista osaamista ja työtä.

Tuoreimpia artikkeleita