Pääkirjoitukset

Vihdoin valoa Nokian taivaalla

Nokian vakava kriisi ei suinkaan ole ohi, positiivinen tulosvaroitus oli kuitenkin leimahdus, joka valaa toivoa paremmasta tulevaisuudesta.

Jotain muuta oli odotettavissa Nokian ympärillä velloneiden arvioiden valossa. Tulosvaroitusta sanan varsinaisessa merkityksessä ennakoi myös Samsungin vuoden lopun hurja tulos, joka ravisteli myös Applea.

Samsungin voitto lasketaan miljardeissa euroissa, Nokia on kuittaamassa loka-joulukuulta parhaimmassa tapauksessa yli 700 miljoonan euron tuloksen.

Kurssin kääntyminen kertoo Nokian keskittyneen oikeisiin asioihin. Menojen leikkaaminen – myös työntekijöiden määrää rajusti vähentämällä – on myönteisen kehityksen avainsanoja.

Tulojen ja menojen tasapainon hakeminen on vaikeaa yrityksissä, ei ainoastaan julkisella sektorilla. Kuluja on sinänsä helppo karsia, vaara piilee siinä, että keppi kurittaa myös kasvua. Tämän kuopan Nokia on ainakin toistaiseksi kiertänyt.

Kovasta vastatuulesta huolimatta Nokia on pystynyt tuottamaan markkinoille asiakkaita vetäviä tuotteita. Halpa Asha-puhelin tekee kauppansa Aasiassa, mutta myös paljon puhuttu Lumia on hienoisessa nousukiidossa.

Lumia 920-mallin kanssa Nokialla on myönteinen ongelma: kännykällä on paikoin enemmän kysyntää kuin mitä tuotanto pystyy valmistamaan. Tämä kielii puhelimen menestyvän laskettua paremmin.

Ongelma ei toki ole vain positiivinen, sillä olematonta puhelinta ei voi myydä. Nokia aivan varmasti menettää asiakkaita, kun haluttua puhelinta ei ole ostettavista kauppojen hyllyiltä.

Kaiken lisäksi muoti ja suuntaukset vaihtuvat yllättävän nopeasti. Toisin sanoen tavaraa pitäisi olla riittävästi kaupan juuri silloin, kun kysynnässä on piikki.

Kasvaako Lumian suosio, siihen saadaan vastaus vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Missään tapauksessa Windows-yhteistyön hedelmä ei ole kaupallinen mahalasku.

Nokian piristynyttä tuloskuntoa ei selitä kännykkäkauppa vaan tietoliikenneverkkobisneksen Nokia Siemen Networks NSN. Vuonna 2007 toimintansa käynnistäneen yhtiö alku oli vaikea, mutta nyt vaikeilta vaikuttaneet ongelmat on voitettu.

NSN:n vahvaa asemaa Nokian sisällä se, että näköpiirissä olevasta liikevoitosta 90 prosenttia voi kertyä juuri verkkobisneksestä.

Nokian kanadalainen toimitusjohtaja Stephen Elop on ollut esikuntineen kovilla – eikä vähiten siksi, että vuonna 2010 ohtajan työt aloittaneesta Elopista odotettiin suoranaista taikuria.

Kun Nokia on tarponut huonosta uutisesta toiseen, Elop oli ajautumassa hyvää vauhtia ikuisen selittäjän rooliin. Kiihkeimpien arvostelijoiden mielestä hän ei kyennyt tekemään kuin vääriä ratkaisuja.

Hyvä tulos vahvistaa merkittävästi Elopin asemaa Nokian johdossa.

Yhtiö on tilanteessa, jossa valo voi tuoda lisää valoa.

Päivän lehti

2.4.2020