Pääkirjoitukset

Voiko polttoaineen hinta olla oikeudenmukainen?

Suomalaisilla on kovin erilaiset mahdollisuudet osallistua ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun. VTT: Päästöjen puolittaminen ei ole mahdollista ilman hinnankorotuksia.
Ylivoimainen valtaosa autoilijoista ajaa yhä bensalla tai dieselillä. Tässä tankataan Hämeensaaren Teboililla. Kuva: Terho Aalto
Ylivoimainen valtaosa autoilijoista ajaa yhä bensalla tai dieselillä. Tässä tankataan Hämeensaaren Teboililla. Kuva: Terho Aalto

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalla (sd.) oli tiistaina kiintoisaa viestittävää: Suomeen laaditaan tiekartta kohti fossiilivapaata liikennettä.

Sanna Marinin (sd.) hallituksen kunnianhimoisiin päästötavoitteisiin ei päästä, jos liikenteessä ei tapahdu isoja muutoksia. Päästöjä ei pystytä puolittamaan vuoteen 2030 mennessä ilman useita eri toimenpiteitä. Nyt niiden vaikutuksia on arvioitu.

Bensiini- ja dieselvetoisen autokannan keski-ikä on edelleen korkea, eikä pitkien etäisyyksien maassa voi ainakaan suoraan kieltää kansaa ajamasta autoillaan elintärkeitä ajojaan. Tämä myönnetään nyt vähän aikaisempaa rehellisemmin.

Timo Harakan ja kumppaneiden varsinainen uusi sanottava kiteytyy kahteen sanaan: sosiaalinen oikeudenmukaisuus.

Ministeri Harakka: ”Voidaan rakentaa kompensaatiomalli, jonka avulla voidaan varmistaa, että liikenteen päästötavoitteet eivät aiheuta kohtuutonta taloudellista taakkaa niille, joiden elämä on muutenkin niukkaa. Fossiilittoman liikenteen tiekartta edellyttää sosiaalista ja alueellista oikeudenmukaisuutta.” Hyvä, hyvä, mutta mitä tuo ylevä sanahelinä tarkoittaa, se jää vielä hämäräksi.

Onkin jo erittäin korkea aika hallitustasolla havahtua yleisessä keskustelussa jo iät ja ajat esillä olleeseen kylmään tosiasiaan. Suomalaisilla on kovin erilaiset mahdollisuudet olla ympäristötietoisia ja osallistua ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun.

On suurta hurskastelua odottaa kansalaisten vaihtavan innolla uusiin ja vähäpäästöisiin sähkö- tai hybridiautoihin, jos ja kun niihin ei ole varaa. Ei siinä auta, vaikka latauspisteitä ja kaasuasemia olisi miten paljon.

Myöskään verotuksen ohjaava vaikutus ei riitä tasaamaan tulo- ja varallisuuseroja, jotka näkyvät suomalaisessa arkipäiväisessä liikenteessä.

Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n mukaan liikenteen päästöjen puolittaminen ei ole mahdollista ilman bensiinin ja dieselin hinnankorotuksia.

Autoverotus ja edelleen mitä ilmeisimmin kiristyvä polttoaineen verotus kirpaisevat kukkaroita, eikä sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ole tietoakaan bensamittarilla.

Päivän lehti

20.10.2020

Fingerpori

comic