Pääkirjoitukset

Ylimielisyys saattaa kostautua Facebookille

Yhtiötä on ravistellut jatkuvien paljastusten sarja.
Facebook on globaali jättiläinen, joka on tehnyt käyttäjistään kauppatavaraa. Sovelluksen kautta kaikki käyttäjätieto on hyödynnettävissä. Kuva: LUONG THAI LINH

Laatulehti The New York Times kertoi viikolla, että miljardien ihmisten käyttämä yhteisöpalvelu Facebook on luovuttanut käyttäjiensä yksityisiä tietoja kolmansille osapuolille vuosien ajan.

Viime keväänä kävi puolestaan ilmi, että Facebook oli luovuttanut miljoonien käyttäjien profiilitietoja konsulttiyhtiölle, joka käytti tietoja kohdentaakseen poliittista mainontaa.

Tällaisista rumista paljastuksista on tullut arkipäivää. Mitenkään hyväksyttäväksi ei kyseenalainen toiminta ole muuttunut, sillä esimerkiksi Cambridge Analytican tiedot vaikuttivat Yhdysvaltain presidentinvaaleihin ja Britannian brexit-äänestykseen.

Edes Facebookin käyttäjien yksityisviestien sisällöt eivät siis ole yksityisiä, vaan lähinnä pelkkää kauppatavaraa amerikkalaiselle, härskillä tyylillä toimivalle jättiyritykselle.

Facebook on ollut maailmanlaajuisen kritiikin kohteena myös siksi, että sen julkaisualustaa voi käyttää monella tavalla väärin, eikä yhtiö tunnu olevan kiinnostunut asiasta.

Facebookin on pitänyt vain näytellä nöyrää, ei tehdä todellisia muutoksia palveluunsa. Yhtiöllä ei ole hätäpäivää, koska sen kassakone kilisee tähtitieteellisiä summia – ainakin toistaiseksi.

Eettisempi ja läpinäkyvämpi yhteisöpalvelu saattaa silti pitkällä aikavälillä kukistaa Facebookin. Miljardit kuluttajat ympäri maailmaa sietävät vielä Facebookin ylimielisyyttä ja välinpitämättömyyttä muun muassa yksityisyyden suojasta. Miksi? Kysymys kuuluu, kuinka kauan kuluttajat haluavat rikastuttaa vielä lisää maailman rikkaimpia ihmisiä, jotka omistavat epäeettisiä yrityksiä, jotka puolestaan kohtelevat asiakkaita kuin karjaa.

Yksityisviestien vuotaminen musiikki- ja videopalveluluille ei ehkä kuulosta vakavalta rikkeeltä suomalaiselle Facebookin käyttäjälle. On kuitenkin hyvä tiedostaa, ettei yksityinen kuluttaja todellakaan ole Facebookin asiakas vaan rahan ja voittojen lähde. Liian suureksi kasvaneen mammutin asiakkaita ovat tietoja hyödyntävät Facebookin niin sanotut kumppanit.

Ja kuten on nähty, varsinaista moraalikoodistoa ei tietojen hyödyntämisessä tunneta.